O práci už přišla dvakrát, pak začala dělat jeřábnici v Tatře. Teď místo možná ztratí znovu

Už za dva týdny půjde kopřivnická Tatra do dražby. Má velké dluhy a skončila v exekuci. Mezi tisícovkou zaměstnanců se šíří obavy a nejistota. Mají strach, že přijdou o práci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tatra, korba, tatrovka | Foto: Jakub Říšský

„Jsem jeřábnice a dělám to ráda. Poslední tři roky jezdíme dálkovým ovládáním, takže chodíme po zemi. Ale ani výšky mi nevadily. Bylo to fajn, člověk někdy viděl i to, co nemusel,“ směje se osmapadesátiletá Naděžda Pustějovská před bránou automobilky.

Je jasné, že práce v Tatře se jí líbí, v minulosti už několikrát zažila, jaké to je přijít o práci. „Předtím jsem pracovala v Loaně ve Frenštátě, tam se to také zrušilo. Pak nám dali možnost ještě v Rožnově v Loaně, ale asi za dva roky to tam taky skončilo. Pak mi manžel tady našel práci,“ říká Pustějovská.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tatra Kopřivnice hledá nové trhy. Chystá kontrakt v Saúdské Arábii

Šéf odborů Jiří Krutílek věří slibům exekutora i šéfům Tatry, že kvůli dražbě se propouštět nebude. „Zaměstnanci, pokud bude nový majitel, budou převedeni pod nového majitele včetně všech závazků,“ tvrdí.

Jenže v takové atmosféře se moc dobře daří nejrůznějším dohadům a spekulacím, mezi lidmi se už povídá o dvou vážných zájemcích. „Nic dobrého z toho pro nás určitě neplyne, protože takové různé informace jsou. Zase přijdeme o zaměstnanecké výhody. Vůbec nevíme, co bude. V každém případě je to nepříjemné,“ podotýká Jana Halasová.

Jednání o kolektivní smlouvě

Potvrzuje, že budoucnost tatrovky je teď mezi zaměstnanci tématem číslo jedna. „Nedávno jsme třeba pro odbory podepisovali takový malý dotazníček, jestli je podpoříme v případě, že by oni za něco bojovali i třeba razantněji. Většina lidí napsala stejně, že ano, že by se za odbory postavila, protože zároveň probíhají vyjednávání o kolektivní smlouvě. Tam mají být také škrty a nepříjemné věci pro nás, pro zaměstnance,“ vysvětluje Halasová.

Lidé v Kopřivnici nemluví o Tatře jen jako o běžné továrně, automobilku vnímají jinak, jako rodinné stříbro, ostatně když tady v muzeu kurátor Radim Zátopek vypráví o historii náklaďáků, je v tom kus poezie.

„Tatra 111 – nejslavnější auto, nákladní tatrovky, kdy bylo poprvé použit vzduchem chlazený dvanáctiválec, diesel a toto auto se vyváželo asi do třiceti zemí, vesměs na sever, a to je právě výhoda vzduchem chlazených motorů. Není tam chladič,“ popisuje Zátopek.

Počátkem 90. let měla Tatra 16 tisíc zaměstnancům, dnes tam pracuje tisícovka lidí.

Andrea Čánová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme