Obce na Klatovsku bojují proti těžbě štěrkopísku v lokalitě u Bystřice nad Úhlavou

Místní odmítají plánovanou těžbu štěrkopísku v lokalitě u Bystřice nad Úhlavou na Klatovsku. Ve schvalovacím procesu zatím záměr těžby postupuje úspěšně a získal i kladné posudky vlivu na životní prostředí. Námitky a nesouhlasná stanoviska ale opakovaně vyjadřují města Janovice nad Úhlavou a Nýrsko, přidaly i se Pocinovice.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Těžba (ilustrační foto)

Těžba (ilustrační foto) | Foto: Tomáš Adamec

Největší obavy mají lidé z dopadů těžby na životní prostředí, ze zhoršení kvality bydlení a především z neúměrného nárůstu nákladní dopravy.

„Ve studii se sice uvažuje, že nárůst nákladní dopravy bude zhruba o 22 procent, tam se ale zase vychází z dnešních čísel. Než bude případně povolená těžba, tak nárůst bude samozřejmě větší. A myslím si, že té komunikaci, která je už dneska na stávající dopravu nevyhovující, tak to může přinést dost velké problémy,“ vysvětluje starosta Nýrska Miloslav Rubáš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Jitka Englová zjišťovala, čeho se místní obávají

Město ve svém boji proti těžbě neustává. „Ve středu, kdy byl poslední den pro připomínky, jsme do datové schránky ministerstva životního prostředí poslali další námitku. Ta se týkala zásahu do krajinného rázu, protože se ne zcela ztotožňujeme se závěry uvedenými v EIA a posudku, protože si myslím, že zásahy budou daleko významnější, než jak byly prezentovány na veřejném projednání,“ dodává starosta.

Další námitka se týkala vlivu těžby na kvalitu ovzduší. „Tam bylo konstatováno, že jistě nedojde k zásahu do ovzduší na úrovni mezinárodní, ale my se domníváme, že vzhledem k tomu, že hranice s Německou spolkovou republikou je vzdušnou čarou sedm kilometrů, tak tam je určitě předpoklad případného spadu drobných částic,“ upozorňuje Rubáš.

Oblastí vedou cyklostezky

Zmíněných dopadů a především nárůstu nákladní dopravy se obávají i sousední Janovice nad Úhlavou.„Jestli se nepletu, tak je to asi 110 nákladních vozidel za den. Pro nás je největším rizikem to, že všechny těžké kamiony budou jezdit středem obce, kudy vede hlavní komunikace,“ říká starosta Janovic Michal Linhart.

Tamní zastupitelstvo už přijalo tři nesouhlasná stanoviska s těžbou, vždy na základě petice občanů. „Na rozdíl od minulých petic, které podepsalo asi 350 lidí, k tomu poslednímu nesouhlasnému stanovisku, které bylo vydáno v listopadu, se během šesti dnů od 12. do 18. listopadu podepsalo 1170 občanů, takže je vidět, že k tomu záměru těžby opravdu mají občané velké výhrady,“ zdůrazňuje Linhart.

„Mně osobně se ten nápad moc nelíbí, protože si myslím, že zase dojde ke zničení kusu pěkné krajiny, že živočichové, kteří tam žijí, buď vyhynou, nebo se budou muset přestěhovat někam jinam, pokud to půjde. Také hodně jezdím na kole a oblast, kde by se těžilo, je zrovna taková pěkná na cykloturistiku, nejsou tam velké kopce a také tam cyklotrasy vedou,“ stěžuje si Jarmila Poupová z Nýrska.

Námitky obcí má teď k dispozici ministerstvo životního prostředí, které bude v této fázi návrh na těžbu posuzovat.

Jitka Englová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme