Obyvatelé středočeského Nymburka sami rozhodují o veřejné dopravě

V českých městech nebývá často zvykem, aby si sami obyvatelé rozhodovali o veřejné dopravě nebo výstavbě nových sídlišť. Vedení radnic se zpravidla spoléhá na své architekty a stavební firmy. Středočeský Nymburk se ale rozhodl takovou praxi změnit a vsadil na názory místních lidí. Podle jejich přání teď ve městě vyrostou nová parkoviště nebo cyklostezky. Inspiraci, jak co nejlépe komunikovat s lidmi, našla nymburská radnice v Norsku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přechod pro chodce (ilustrační foto)

Přechod pro chodce (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka PhotoRack

V nymburském zaplněném sále Obecního domu právě začala veřejná debata. Obyvatelé se přišli podívat na to, jak vedení města zabudovalo jejich přání do plánů pro novou místní dopravu. Každý měl jiné požadavky.

„Jako důchodci bychom chtěli, aby městská doprava jezdila tak ještě v půl páté, když jdeme z klubu důchodců, a ona končí ve tři hodiny,“ říká starší žena. Lidé se stěžují také na špatné značení a osvětlení přechodů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Celý příspěvek si můžete také poslechnout

Nejvíce ale obyvatele trápí rozbité chodníky, parkování a také cyklodoprava. Ještě dříve, než se radnice pustila do plánování, nechala místní lidi vyplnit obsáhlé dotazníky. To byl podle tajemnice úřadu Jany Motejlkové první krok.

„Bylo to zaměřené na jednotlivé druhy dopravy a lidé měli možnost na základě posterů, které dostali, vypsat svoje náměty, které je zajímali. Potom se to spočítalo a znovu rozsadilo podle preferencí, které lidé měli,“ přibližuje Motejlková.

Lidé nadšeně spolupracují

Právě tahle metoda slavila u lidí největší úspěch. „Musím říct, že zvolená forma byla pro mě i pro všechny, kteří se diskuze zúčastnili, přínosná. Všichni měli možnost se vyjádřit,“ říká mladá žena.

Každý, kdo se aktivně zapojil, mohl také něco vyhrát v tombole. Radnice se inspirovala i nápady nymburských gymnazistů, kteří při hře na místní zastupitele vybrali ty největší problémy v dopravě. Podněty se pak dostanou do celkového konceptu.

„Vyhověli jsme připomínkám, že jsme chtěli zvýšit kapacitu nejvíce zatížených křižovatek ve městě. Řešili jsme parkování,“ přibližuje zpracovatel konceptu Ondřej Kyp z firmy CityPlan. S anketami a průzkumy pak městu pomohla nezisková organizace Agora. Právě s ní zástupci města vyjeli na stáž do Norska, kde hledali inspiraci pro komunikaci s občany.

„U nás vždycky narážíme na ty samé námitky. Zaprvé se města obávají, že občané jsou pasivní, ale musím říct, že pokud se je podaří skutečně dobře pozvat, tak občané ve všech městech, co jsme pracovali - a bylo v jich v republice nejméně pětadvacet - vždycky přišli a velice nadšeně spolupracovali,“ popisuje šéfka Agory Ivana Bursíková. Veřejných debat se v Nymburce opakovaně účastnily stovky lidí.

Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme