Obyvatelé Vsetína volají po oplocení trati, kde každoročně umírají lidé

Víc než deset let lidé ve Vsetíně hlasitě žádají, aby rušná železniční trať v centru města byla oplocena. Sepisují petice a pořádají schůzky s vedením města. Každý rok tu na nechráněném kolejišti někdo zemře. Pod koly vlaku tady končí i malé děti, které si hrají na hřišti jen pár metrů od trati. Pro jejich rodiče je toto místo zlým snem. Radnice města ale nápravu stále jen slibuje.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolejiště smrti ve Vsetíně. Lidé přes něj běžně přenášejí kočárky i kola.

Kolejiště smrti ve Vsetíně. Lidé přes něj běžně přenášejí kočárky i kola. | Foto: Michaela Vetešková | Zdroj: Český rozhlas

Koleje patří jednomu z hlavních tahů do Slovenské republiky směr Horní Lideč. Nechráněnému úseku mezi vsetínskými sídlišti Rybníky a Trávníky se říká ‚kolejiště smrti‘. „Až nesmyslně dlouho čekáme na to, než projede vlak. Stalo se tady opravdu i hodně neštěstí,“ říká Jolana, která má dům pár kroků od kolejiště.

Přehrát

00:00 / 00:00

Celou reportáž Michaely Veteškové si můžete také poslechnout.

Úsek měří asi dvě stě metrů a lidé se přes něj dostanou buď temným a špinavým podchodem anebo přes přechod se semafory. Jenomže tyhle cesty volí málokdo. „Vidím spoustu lidí, celých rodin, jak chodí opravdu i přes spuštěné závory. Chodí přes koleje,“ popisuje Jolana. Každým rokem tady vlak zabije dva lidi, v lednu tu zemřel muž, když si přes koleje zkracoval cestu.

„Pokud možno, tak tam nechodíme. Ti, co tam bydlí, to mají blbé,“ uvádí žena s dvěma dětmi a dodává, že tomuto místu se raději vyhýbá. Pod vlak tu vběhly také malé děti. Hrály si na hřišti, ani to od rychle jedoucího vlaku neodděluje žádná zábrana.

„Je to u kolejí. Tam také není žádný plot. Prostě tam děti nemůžou bez dozoru normálně vůbec být. Lavičky tam jsou a hned za zády vám jezdí vlaky,“ říká asi šedesátiletá Jindrou Vrzalová, se kterou se dávám do řeči u blikajících světel. Na příjezd vlaku čekáme skoro pět minut.

Podchod pod kolejištěm ve Vsetíně. | Foto: Michaela Vetešková

„Já se pak nedivím, že jsou lidé netrpěliví a že jdou a riskují to nebezpečí, že vlak nakonec pojede,“ poznamenává. Vsetínská policie už České dráhy žádala, aby interval zkrátily, ale zatím marně. „Pravidelně provádíme bezpečnostní akce. Dohlížíme na to, zda lidé využívají blízkého podchodu, nebo jestli riskují a přebíhají kolejiště v místě, kde je to zakázáno,“ potvrzuje její mluvčí Lenka Javorková.

„Úplně ideální by bylo, kdyby tam byla nějaká protihluková stěna. Že by to nelákalo, aby kolejiště lidé v místech, kde je to zakázáno, přebíhali,“ říká Javorková. Žádný zákon ale nenařizuje Správě železniční dopravní cesty, aby kolejiště zabezpečovala, uvádí za organizaci Pavel Halla: „A to z toho důvodu, že v případě mimořádné události by byl zase ztížený zásah integrovaného záchranného sboru.“

Opticky zahradit prostor

Správa železniční dopravní cesty nechce budovat protihlukové stěny, ale nízkým plotům se nebrání. „Ze strany města se samozřejmě nebráníme jakýmkoli návrhům, jak třeba jen opticky zahradit tento prostor. Je třeba si ale uvědomit, že je to záležitost, kterou v žádném případě nemůže financovat provozovatel dráhy,“ podotýká Halla.

U nechráněného kolejiště je park, kde si hrají děti a lidé venčí své čtyřnohé mazlíčky. | Foto: Michaela Vetešková

A tak míříme opět do Vsetína. Mluvčí města Marie Šídlová slibuje změnu. Dobrých deset let neřešený problém chtějí radní začít řešit nejdříve za rok. A to ve spolupráci s majiteli pozemků - Českými drahami. „Město chystá revitalizace přilehlého parku. Součástí projektu mají být i nějaké zábrany. V příštím roce by město chtělo požádat o dotaci. Mohlo by začít výběrové řízení. Předpokládáme realizaci v roce 2012 nebo 2013,“ upřesňuje Šídlová.

Než městský úřad sežene peníze na stavbu bariér, vyřídí povolení a uzavře dohodu s vlastníky pozemku, na ‚kolejišti smrti‘ možná přibudou další oběti.

Fejk slibuje řešení, varuje však před dalšími požadavky

„Jedním problémem je železniční přechod a dlouhé intervaly zvláště při posunu vlaků, některé intervaly jsou až třináct minut. Druhým problémem je dlouhá léta neřešený podchod mezi sídlišti Trávníky a Rybníky, který, jak jsme zjistili, v podstatě nikomu nepatří. Podnikáme kroky k vyřešení vlastnických práv a domlouváme se Správou železniční dopravní cesty, jaké tam budou provedeny úpravy,“ říká místostarosta Vsetína Petr Kořenek, který se těžkostmi spojenými s přítomností trati ve městě dlouhodobě zabývá.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nebezpečné trati ve Vsetíně diskutovali v Ozvěnách dne místostarosta Vsetína Petr Kořenek a ombudsman ČD Petr Fejk

S tím, že se musí problém řešit, souhlasí i ombudsman Českých drah Petr Fejk. „Bezpečnostní opatření je priorita. I stanovení doby, po kterou musí lidé čekat. Jestli je na tom místě nepřiměřená, pokud ji lze změnit tak, aby se nenahrávalo zvýšenému riziku, tak to České dráhy, respektive Správa železniční dopravní cesty rády udělají.“

Takových míst je v České republice je více. Fejk však varuje před podobnými požadavky a argumentuje zákonem: „Nemělo by být účelem vstřícnosti, kterou teď dávám najevo, aby se z případu stal precedens a aby vznikaly vůči SŽDC nebo ČD nové požadavky oplocovat dopravní cestu. Není to standardní. Cesta je dána zákonem, ovšem bezpečnost je priorita a ve výjimečných případech to lze připustit.“


Zvětšit mapu

Michaela Vetešková, Lucie Maňourová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme