Olomoučtí psychologové vymýšlejí přijímačky, které lépe vyberou studenty

Najít mezi uchazeči o vysokoškolské studium ty správné a talentované studenty - to si dal za cíl tým odborníků z olomoucké katedry psychologie. Přijímačky budoucnosti by měly nahradit jednostranné oborové testy. Lépe odhalí ty nejlepší zájemce a rozpoznají u nich mimořádné schopnosti pro studium.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přijímací zkoušky na střední školy.

Přijímací zkoušky na střední školy. | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Byly tam všeobecné studijní předpoklady a ústní pohovor, kde byly znalostí testy, pak se ptali na motivaci a podobně,“ vzpomíná na své přijímačky před třemi lety student olomoucké psychologie Ondřej Glázr.

Aby to dobře fungovalo i na jiných katedrách filozofické fakulty, o to se teď snaží tým psychologů. Běžný přijímací test se zakroužkováním té správné odpovědi totiž často neodhalí toho správného uchazeče.

Přehrát

00:00 / 00:00

Psychologové vymýšlejí přijímačky, které by našly talentované studenty. Reportáž o tom natočila redaktorka Blanka Mazalová

„To, co ten test ověřuje teď, je nějaké verbální, kritické, logicko-analytické myšlení, prostorovou představivost a něco, čemu říkáme všeobecný přehled - soubor historických a společenskovědních otázek,“ říká Lucie Viktorová.

„Tímhle způsobem je velmi těžké ověřovat motivaci pro obor, protože to, že je někdo motivovaný, ještě neznamená, že má báječnou paměť a dovede zodpovědět všechny otázky, byť i v oborovém testu, natož potom ze všeobecného přehledu. Co bychom chtěli dát jako jeden z podnětů – zauvažovat více o ústních pohovorech. Ideálnější způsob teď neznáme, jak ověřit motivaci,“ dodává.

Pohovor jako žádost o práci

Ne všechno jde objektivně testovat a tak se bude víc sázet na ústní pohovory a oborové testy, zvláště tam, kde je velký zájem uchazečů, říká vedoucí projektu Miroslav Charvát:

„Zkoumá specifické oborové otázky, svým způsobem i motivaci – jestli si něco člověk k oboru načetl a pak některé věci zjistíte až u rozhovoru."

"Doporučuji i druhé kolo, kde člověk může mluvit o tom, proč si obor vybral, můžete ho vidět vizuálně. Na pohovor si může přinést nějaké portfolio – seznam přečtené literatury, studijní práce, které dělal na střední škole, doklad o dobrovolné činnosti. Cokoli, co může pro obor dokladovat jeho motivaci. Stejně jako kdyby žádal o práci.“

Inspirace v zahraničí

Tým odborníků tak vymýšlí, jakým způsobem se ideálním přijímacím testům co nejvíce přiblížit, a přitom nepominout individualitu každého uchazeče. Inspiraci si berou i v zahraničí - například v Birminghamu. Tam si testují uchazeče už dostatečně dopředu:

„Uchazeči posílají dopisy, informace doplňují, půl roku s univerzitou komunikují. Nabízejí, co umějí, co dokázali, posílají své známky ze střední školy. Teď se dohaduje, jestli pro ně škola bude dobrá a jestli oni jsou dost dobří pro školu. Tomu procesu věnují trochu víc pozornosti nebo jinou pozornost než my,“ dodává Charvát.

Kromě toho, že odborníci v současnosti vymýšlí vlastní testy tak, aby byly férovější a lépe vybíraly uchazeče, navrhují i návrat k oborovému prozkoušení. Na katedře psychologie už tak uchazeči o vysokoškolské studium procházejí náročným sítem testů a pohovorů.

Blanka Mazalová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme