Oprava bezbariérového výtahu na dva dny uzavřela věž Staroměstské radnice

Věž Staroměstské radnice se dnes na dva dny uzavřela veřejnosti. Proslulý výtah architekta Marka Housky, který získal dvě ocenění za design, čekají rozsáhlé opravy. Do jádra radnice se tak místo návštěvníků vydali opraváři se štaflemi a nářadím.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Staroměstská radnice - počítám čas věků

Staroměstská radnice - počítám čas věků | Foto: Jitka Měřinská

Opravit se musela především elektroinstalace, která je umístěna ve zdi za těžkými ocelovými kryty. Pro pracovníky je to prý zpestření denní rutiny. Způsob, jakým je výtah konstruován, je totiž velmi ojedinělý.

„Když se podíváme do zavěšené ocelové konstrukce, ve které se pohybuje kabina, tak je tam pouze kabina a lana. Všechno ostatní je schované vedle nás ve zdi, kdy vidíme rám protiváhy, ve které jsou umístěny olověné cihly, a vedle protiváhy je umístěn kabelový žlab, ve kterém je kompletní elektroinstalace. V té se poslední dobou vyskytovaly zkraty, takže se momentálně provádí výměna kompletně celé elektroinstalace,“ vysvětluje Antonín Jaroš ze správní firmy Výtahy Schmitt + Sohn.

Přehrát

00:00 / 00:00

O opravu výtahu ve Staroměstské radnici se zajímala Magdalena Medková

Výměna je podle něj složitá. „Celá dráha protiváhy a tím pádem i vedení instalace je mimo výtahovou šachtu a v každém patře je to zakryté krytem, který byl dělán podle původních návrhů, a je relativně obtížné a dlouho trvá všechny kryty sundat,“ dodává Jaroš.

Výtah prošel rozsáhlou rekonstrukcí v roce 1999. Projekt tehdy navrhl architekt Marek Houska, který z původního řešení odstranil dva příhradové nosníky. Šachta výtahu tak doslova visí v prostoru. „Visí tady šachta a výtah zavěšený na betonových nosnících, které jsou nahoře ve věži. Všechno je to zavěšené kvůli tomu, že se nesměl zatížit strop kaple, která je pod námi,“ popisuje Jaroš.

Když je výtah v provozu, připomíná startující raketu. Způsobují to čtyři reflektory, které jsou umístěny ve spodu kabiny, a také otevřená výtahová šachta. Takové řešení by bylo podle Jaroše v běžné praxi proti evropským normám.

„Podle evropských norem platných době výstavby už by celá konstrukce musela být zasklena bezpečnostním sklem. Nicméně se nám po jednání s inspektorátem technické inspekce podařilo domluvit, že je tady osazeno řádově kolem 60 fotobuněk, které míří přes celou dráhu až nahoru. Když by se někdo naklonil přes zábradlí a šáhnul do jízdní dráhy výtahu, tak protne fotobuňku a výtah se zastaví,“ upozorňuje.

Výtah dostal hned dvě prestižní ocenění. Interiér roku 2000 a evropskou cenu za design. Měsíčně se jím průměrně vyveze přes 10 tisíc návštěvníků, včetně vozíčkářů.

Simona Bartošová, Magdaléna Medková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme