Organizátoři zpřísnili bezpečnostní opatření pro diváky i jezdce rallye

Dnes startuje nový ročník tuzemské rallye, první kolo podniku hostí jihočeské Slavonice. Od loňské tragédie v Lopeníku, kdy auto narazilo do diváků a usmrtilo čtyři dívky, ale organizátoři výrazně zpřísnili bezpečnostní opatření. Změny se dotknou diváků, jezdců i pořadatelů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zlínskou Barum rallye předčasně ukončila smrt jednoho z diváků ve třinácté rychlostní zkoušce.

Zlínskou Barum rallye předčasně ukončila smrt jednoho z diváků ve třinácté rychlostní zkoušce. | Zdroj: ČTK

Příčiny tragédie při RallyShow Uherský Brod stále vyšetřuje policie. Celkem si loňská sezóna vyžádala sedm obětí, Svaz rally proto zpřísnil prakticky vše, co se dalo, a především sjednotil bezpečnostní opatření.

„Prošli jsme všechny soutěže za posledních deset patnáct let a na každé měli nějakou specialitu v oblasti bezpečnosti. A my jsme udělali soubor opatření. Všechny naše soutěže v jednom seriálu rozhodují jeden hlavní sportovní komisař a jeden bezpečnostní delegát, pořád ten samý,“ zdůrazňuje význam jednotného pohledu na bezpečnostní opatření předseda Svazu rally Pavel Schovánek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Eva Kézrová zjišťovala, jaká nová bezpečnostní opatření byla zavedena

Zároveň byla vytvořena podrobná příručka, která přesně vymezuje povinnosti pořadatelů. První kontrola rychlostních zkoušek nově probíhá už měsíc před startem závodu, je tedy větší prostor pro případnou úpravu.

„Bezpečnostní delegát má za úkol zkontrolovat trať a hlavně místa, kde by měli stát diváci, a prokonzultovat vlastní zabezpečení těchto míst,“ potvrzuje Luděk Kopecký z Federace automobilového sportu.

Na jednu 20kilometrovou rychlostní zkoušku dohlíží zhruba 100 pořadatelů a každý musí přesně vědět, co je jeho úkolem. „Hlavně aby důsledně dodržovali, aby tam, kde jsou zakázané prostory, nikdo nestál. Jestliže jeden divák stojí špatně, tak je to prostě špatně,“ dodává Kopecký.

Zatím se nepodařilo prosadit, aby mohli pořadatelé rallyových závodů neukázněné diváky pokutovat nebo alespoň vykázat, proto se od letošního roku zvětšil odstup diváků od tratě. Přibyly také retardéry.

Snížení maximální rychlosti

„Umísťují se na vjezdu do obydlených částí, na konci rychlých pasáží, rychlých úseků před horizonty, na kterých třeba mění trať rallye směr. A s tím souvisí i koridory pro diváky, které se snažíme skutečně dělat nepoměrně dál, než jsme byli zvyklí,“ přibližuje Schovánek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O bezpečnostních opatřeních, které rallye zavedlo po loňském neštěstí, mluvil v Ranním interview předseda Svazu rally Pavel Schovánek

Maximální rychlost při rychlostních zkouškách byla navíc snížena na 120 kilometrů v hodině. A už minulý víkend začal první speciální kemp pro mladé jezdce, kteří přecházejí na silnější vozy.

Teď podle pořadatelů ještě zbývá, aby byli opatrní i sami diváci. „Když se přijdou dívat na ty soutěže, tak aby se opravdu sami zamysleli nad tím, kde mohou stát a co je bezpečné a co ne,“ upozorňuje Schovánek na to, že stát se může opravdu cokoliv.

Na dnešní Rallye Vrchovina se přihlásilo přes 100 posádek. Řidiči musí prakticky po celý den počítat s uzavírkou sinice mezi Dačicemi a Kunžakem.

Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme