Oslavy 140. výročí Kraslické dráhy zahájila parní lokomotiva Všudybylka

Velkolepé oslavy 140 let od zahájení provozu Kraslické dráhy se v sobotu odehrály na železnici ze Sokolova do Kraslic. První vlaky se po ní rozjely přesně 1. června 1876. Trať postavila společnost Buštěhradské dráhy, která ji o deset let později prodloužila do saského Klingenthalu. Železnice měla rozhodující význam pro hospodářský i společenský rozvoj této příhraniční oblasti.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Oslavy 140. výročí Kraslické dráhy - parní lokomotiva Všudybylka | Foto: Dana Jelínková

“Trať po celá desetiletí zajišťovala jedno z nejspolehlivějších spojení s okolním světem. Myslím si, že bez kraslické železnice by se rozvoj města ubíral úplně jiným směrem. Už jenom proto, že spousta studentů jezdí do Sokolova do školy, spousta lidí jezdí do zaměstnání vlakem,” řekl starosta Kraslic Roman Kotilínek (Úsvit).

Existence trati byla v nedávné době ohrožená, ale podařilo se ji zachovat. Těm, kteří se o to zasloužili, a také stavitelům dráhy patřila připomínka 140. výročí od jejího spuštění. Oslavy připravil Železniční spolek Klub M 131.1 ve spolupráci s dopravci, městy a obcemi na trase.

Oslavy začaly na nádraží v Sokolově, kam přijela parní lokomotiva Všudybylka z roku 1925 s historickými vozy. V ní nechyběl rakouský císař a král český František Josef I. s chotí a také následník trůnu Karel I., který po kraslické trati v březnu roku 1918 skutečně cestoval.

Nový park v Kraslicích

Poté souprava jela přes Hřebeny, Oloví a Rotavu do Kraslic. Na každé ze zastávek byl na uvítanou připravený kulturní program, ale také výstavy starých železničních vozidel, hasičské techniky nebo železničních modelů.

Na hlavním nádraží v Kraslicích byla mimo jiné otevřená nová část expozice v Muzeu Kraslické dráhy a pokřtěná stejnojmenná publikace. V centru města za kostelem byl pak otevřen nový park. Odpočinkové místo nese jméno Rytíře Dotzauera.

Ve stanici Kraslice byla vystavena kolejová vozidla, jezdila tam historická drezína a populární loketské šlapadlo. Kulturní program byl rozprostřený po celém městě.

Dana Jelínková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme