Ostrava chce víc peněz na čištění ulic od prachu. Zřejmě je ale nedostane
Jarní čištění ulic v Ostravě je v plném proudu. Silničáři i zaměstnanci technických služeb odklízejí zbytky po zimní údržbě. Právě prach trápí Ostravu nejvíce a tak se město snaží získat dotace na jeho likvidaci. Úspěšné ale bude zřejmě jen z části.
Mohutné kartáče a masivní sací trubice a hlavně speciální filtr, který dokáže zachytit i velmi jemný prach. V Ostravě čistí ulice i speciální sací vůz za více než 6 milionů korun. „Tenhle stroj je výjimečný v tom, že je vybaven filtry na polétavý prach. Filtrace je opravdu špičková,“ vysvětluje zástupce výrobce Tomáše Šimeček. Podobných vozů jezdí v České republice do desítky.
Vůz vysává prach z ostravských cest už dva roky. Investice se podle města vyplatila. Prachu totiž leží na silnicích tuny. Vůz je teď vytížený naplno. „Místní komunikace I. a II. třídy jsou z devadesáti procent vyčištěné. Začínáme čistit silnice I., II. a III. třídy,“ upřesňuje ředitel Ostravských komunikací Daniel Lyčka.
Hotovo má být do poloviny května. Jenže podle zákona se cesty mají čistit jen dvakrát ročně. To v Ostravě zatížené prachem nestačí. „Bydlím u cesty a ten prach můžete utírat pořád,“ říká jedna o obyvatelek města. A druhá dodává: „Bydlím na okrajové části, tak tam je trochu lepší. Ale v zimě to také není moc dobré.“
Odpověď: Nelegitimní požadavek
Město takzvané nadlimitní čištění ulic dosud platilo ze svého, a to i v rámci cest, které mu nepatří. Na silnice kraje a státu dalo jen vloni 10 milionů korun. Radnice teď chce, aby přispěli taky. Náměstek ostravského primátora Aleš Boháč si stěžuje, že z Ředitelství silnic a dálnic ani po měsíci nemají reakci.
„Podle mě to má největší účinek v rámci peníze-výkon. Posbírali jsme 4 tisíce tun prachu, ze 7 tisíc tun prachu za rok, co se tady vytváří. Podle mě je to nejúčinnější boj s prašností,“ řekl Boháč.
Ředitelství silnic a dálnic dnes vzkázalo, že odpovědělo. Dopis je zřejmě na cestě. Vedení města ale pravděpodobně neuspokojí. Ředitelství na rozsáhlejší čištění nepřispěje, protože má samo menší dotace. Navíc dodává, že požadavek města není legitimní.
Za situaci v Ostravě podle něj mohou hlavně podniky a znečištění, které se na sever Moravy dostává z Polska. Moravskoslezský kraj má podle informací Českého rozhlasu jiný názor, zvažuje, že některým městům na intenzivnější likvidaci prachu pošle mimořádnou dotaci.