Ostravská kampaň na třídění lidi mate. Speciální tašky končí i v kontejnerech

Na klikách všech domácností v Ostravě našli lidé v uplynulých dnech zavěšené tři tašky. Společnost OZO Ostrava, která se ve městě stará o svoz odpadu, jich roznesla skoro 130 tisíc. Mají sloužit na vytříděný papír, plast a sklo. Použít se dají vícekrát. Kampaň má podpořit třídění odpadu. Některé lidi ale zmátla.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Popelnice na tříděný odpad

Popelnice na tříděný odpad | Foto: worradmu

Paní Jana Pergerová teď poctivě třídí i papír a do obyčejného koše už nevyhodí ani účtenku. Přesvědčily ji k tomu nové tašky, které dostala.

„Třídili jsme sklo a plast. Papír moc ne, to se hodilo do koše. Ale do těch tašek, co nám přišly, hodím i malé papírky. Určitě je to dobrá věc. Je to pevné – odnesete, vynesete,“ říká Jana Pergerová.

Ne všichni ale novou kampaň pochopili. Třeba dvaadvacetiletý Jakub, který studuje na Ostravské univerzitě jazyky, vyhodil s odpadem, který poctivě vytřídil, právě i speciální tašky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Po příčinách neúspěchu kamapně na třídění odpadu pátrala redaktorka ČRo Iva Havlíčková

„Byl k tomu i leták s informacemi, který jsem si nepřečetl. Ale podíval jsem se na obrázky a z těch obrázků mi vyplynulo, že recyklovaný odpad se má dát do tašky a celá taška do kontejneru, z čehož jsem usoudil, že se mají vyhazovat. Myslel jsem si, že ty tašky budou dodávat co týden nebo 14 dní nové,“ vysvětluje důvod svého postupu Jakub.

A nebyl sám. Tašek se už našlo v kontejnerech více. Jedna sada přitom vyšla na 45 korun. Podle Miroslavy Karasové ze společnosti OZO Ostrava naštěstí není takových případů mnoho.

„Lidé to netušili pravděpodobně proto, že si nepřečetli brožurku, která byla přiložená. Bylo tam napsáno, že tašky jsou pevné, omyvatelné. Kdyby byly na jednorázové použití, tak bychom tam asi těžko vyzdvihovali, že vydrží nějakou dobu a že se do nich může odpad sbírat opakovaně,“ myslí si Miroslava Karasová.

Ne všichni lidé také tašky využívají na třídění odpadu, ale chodí s nimi do obchodu pro lahvové pivo.

„Pokud se někdo rozhodne, že je bude používat jenom k nakupování, i to je z odpadového hlediska v podstatě pozitivní, protože nejsme rádi, že markety dávají zadarmo tašky a zaplavují svět zbytečnými obaly,“ říká Miroslava Karasová.

A jsou i takoví, kteří netřídili a třídit nebudou ani do pěkných tašek. A tak neví co s nimi. Jako mladý tatínek Miloš před supermarketem.

„Nemáme u nás na to popelnice,“ krčí rameny Miloš.

Jestli kampaň přinese efekt, na který odpadová společnost čeká, se bude vědět až za pár měsíců. Už testovací provoz, kdy tašky společnost roznesla jen malé části obyvatel, ale ukázal, že tašky dokázaly hodně lidí k třídění motivovat.

Iva Havlíčková, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme