Parkovací místa v Praze blokují nepojízdná auta. Město je nesmí odtáhnout

Najít večer v Praze místo na parkování je často nadlidský úkol. Navíc některá z těchto míst zabírají auta, která na první pohled vypadají, že s nimi léta nikdo nejel. Místním tato vozidla vadí. Snaží se jich nějak zbavit, a tak je jako vrak nahlásí například Správě služeb hlavního města Prahy. No a pak čekají, že je odtahovka odveze pryč. Jenže tak to často nekončí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autovrak na chrudimském sídlišti sídlišti U Stadionu

Autovrak na chrudimském sídlišti sídlišti U Stadionu | Foto: Josef Kopecký | Zdroj: Český rozhlas

„Chtěl bych nahlásit asi vrak v ulici Leknínová,“ oznamuje obyvatel Pavel Navrátil. Podle něj auto parkuje před domem už několik let pořád na stejném místě. „To auto nemá SPZ, má vymlácená okna, je zapadané listím a má vyfouknuté pneumatiky,“ vysvětluje Navrátil.

Přehrát

00:00 / 00:00

V pražských ulicích stojí nepojízdná auta, která nemůžou radnice odstranit. Více si poslechněte v reportáži Ondřeje Jánošky.

Místní už se kvůli tomu několikrát obrátili na Správu služeb hlavního města Prahy, která má odtahy vraků na starosti. Podle vedení správy to bylo za poslední tři roky pětkrát. Ve všech případech ale technik, který auto na místě prohlížel, rozhodnul, že není ve stavu, kdyby by ho šlo označit za vrak. Podobně je to ve většině případů. Třeba loni lidé podle statistik magistrátu nahlásili asi 2000 případů, ale jenom zhruba každý šestý technici vyhodnotili jako vrak.

„To, že kolem toho roste tráva, že je to špinavé od listí ze stromů, může být zapadané větvemi, skla jsou znečištěná tak, že skrz ně není v tu chvíli vidět, že tomu chybí drobné části, jsou tam nějaké závady v zasklení, osvětlení, ještě neznamená, že je to vrak,“ vysvětluje Daniel Čech z radnice Prahy 10.

Podle zákona totiž vypadá vrak jinak. „Pokud má vozidlo takové závady, které v jeho technickém stavu neumožňují provoz na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by znamenalo výměnu zásadní části mechanizmu nebo konstrukce vozidla, pak se jedná o autovrak,“ vysvětluje mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Odtah auta trvá často déle než rok

Ty zmíněné zásadní části jsou motor, pohon, karosérie, pérování a kola. Ani auto bez registrační značky - neboli po staru „espézetky" - není vrak. Podle radnice je ale právě chybějící značka nejčastějším důvodem, proč si lidé myslí, že auto vrak je. To platilo do konce roku 2015, než vyšla novela zákona.

Odmontují značky a odejdou. Němečtí řidiči nechávají své staré vozy v českém pohraničí

Číst článek

„V dřívější verzi zákona o pozemních komunikacích bylo napsáno, že vrakem je vozidlo, které je trvale technicky nezpůsobilé k provozu a není opatřeno státní poznávací značkou. Z toho asi vzešla myšlenka veřejnosti, že pokud auto přestane mít značku, tak se okamžitě stane vrakem,“ dodává Čech.

Registrační značka je ale pro úřady tím jediným vodítkem, podle kterého můžou majitele najít. Když ho neznají, odtažení autovraku to výrazně oddaluje. Soud totiž v takovém, případě musí určit opatrovníka, kterého postaví do role jakéhosi zástupného majitele. To podle zkušeností radnice trvá i víc než rok.

„My se to snažíme řešit co nejrychleji, protože obecně ta problematika autovraků město zbytečně zatěžuje. A nejen město, ale také obyvatele města,“ říká Hofman. Vloni tak magistrát ze tří stovek odhalených autovraků mohl zatím zlikvidovat jenom pětinu.

Ondřej Jánoška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme