Pedagogové v Děčíně se učí, jak vysvětlovat dětem finanční problematiku

I když si řada lidí myslí, že se ve školách o domácím rozpočtu a hospodaření běžně učí, mýlí se. Jak dětem vysvětlit třeba pojištění nebo problémy s půjčkami, se právě dozvídají teprve učitelé - třeba dnes v Děčíně. Děti přitom tohle téma zajímá a rády by se o finanční situaci své rodiny více bavily i doma s rodiči.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

peníze

peníze | Foto: Filip Jandourek

„My jsme hráli takovou hru, kde říkali, že půjčka je poslední možnost. Takže jsem si to vzala k srdci,“ vypráví jedna z žákyň devátého ročníku základní školy v Děčíně. Popisuje, že několikrát měla obavy, zda bude mít její rodina dost peněz, třeba když rodinu opouštěl partner její matky.

Fakt, že se s dětmi v rodinách o finanční situaci obvykle nemluví, potvrzuje i ředitelka školy v Březinách Věra Floriánová.

„S malými dětmi určitě ne. A myslím si, že rodiče to neřeší ani s těmi většími. Považuji to za chybu. Já jsem se svými dětmi řešila a dodnes řeším všechny věci týkající se rodiny. To je základ,“ říká.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zda mají české děti povědomí o finanční problematice, zjišťovala reportérka Iva Zítková

O penězích by se měly děti postupně dozvědět všechno především od rodičů. Ti ale podle koordinátorky akce Rozumíme penězům Gabriely Hanzlové dělají často základní chyby.

„Rodiče je dávají do různých dětských koutků v nákupních centrech, neumožňují jim, aby se setkaly s tou praktickou činností v tom nejmenším věku, neberou je na nákupy,“ dává příklad.

Dětem pak chybí přirozené povědomí o tom, kolik co stojí. Gabriela Hanzlová proto vzdělává učitele, jak tyto mezery dětem doplnit alespoň ve škole. Děti téma zajímá.

Začít se musí u učitelů

„Já bych řekla, že je to zajímá, ale informací mají málo a naprosto zkreslených. A nebo vůbec netuší, že finanční problematika je úplně jiná, než si oni představují. Nedokážou přesně vyčíslit hodnotu věcí, které běžně používají a dělají – telefony, koníčky, oblečení,“ popisuje jedna z učitelek, která se dnes v Děčíně zúčastnila semináře.

Další její kolegyně vypráví, že část dětí se sociálně slabých rodin je těžké motivovat. „Ony o tom i otevřeně mluví – proč bych pracoval, proč bych to dělal, když můžu mít ty peníze od státu,“ přibližuje.

Změnit toto myšlení dětí je dalším z cílů zvyšování finanční gramotnosti. Začít se ale musí u učitelů. Ani ti mladí, kteří skončili vysokou školu jen před několika lety, totiž finanční výchovu nestudovali. Důsledky této chyby se ukázali s rostoucí mírou zadlužování rodin a problémy s exekucemi.

Iva Zítková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme