Plzeňské nakladatelství rozšíří sadu oceněných učebnic pro prvňáky

Plzeňské nakladatelství Fraus rozšíří sadu učebnic pro prvňáky Začínáme číst a psát a Už čteme a píšeme. Tyto dvě učebnice nedávno získaly druhou cenu v soutěži o nejlepší evropskou učebnici roku na frankfurtském knižním veletrhu. Jsou založené na genetické neboli hláskové metodě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řada učebnic z plzeňského nakladatelství učí prvňáky číst takzvanou genetickou metodou | Foto: Monika Červená | Zdroj: Český rozhlas

Jednou z mála plzeňských škol, které genetickou metodou učí děti číst, je 22. základní škola na Doubravce.

„Je založená na hláskování, kdežto dřív se slabikovalo. Čtou po hláskách a rovnou skládají slova, dřív se vlastně musely naučit hlásky, ty přeměnily na písmenka, přeměňovaly je ve slabiky a pak teprve ve slova a věty,“ popisuje princip genetické metody učitelka Renáta Handšuchová.

Genetická metoda není žádnou novinkou. Známá je už od roku 1913, ale až teprve v 90. letech se objevila v českém školství.

Přehrát

00:00 / 00:00

O genetické metodě čtení a oceněných učebnicích plzeňského nakladatelství natáčela Monika Zettlová

Na zdejší škole ji používají už více než deset let, letos ale s novými učebnicemi plzeňského nakladatelství.

„Je opravdu jiná. Nejsou tam pohádky, ale děti jsou úplně v reálném světě dnešních dnů. Je tady třída dětí, se kterou pracujeme celou dobu, děti se s nimi skamarádí a zároveň s nimi čtou,“ ukazuje nové učebnice učitelka Marcela Kliková a zastavuje se u písmene V.

„Slovo Vietnam bude určitě pro ně problém přečíst. Mají kamaráda z Vietnamu, mají stánek, jmenuje se Hung, to je takové zvláštní jméno, úplně jiné, než my jsme tady zvyklí na Honzíka. A to budeme číst.“

Právě zapojení průřezových témat a podporu výchovy k multikulturalismu ocenila mimo jiné na nové učebnici mezinárodní porota ve Frankfurtu.

„Porota na dvou učebnicích ocenila zejména atraktivní grafickou stránku, podporu multikulturalismu, podporu osobního rozvoje dítěte, což je v první třídě velmi podstatné a často je to v učebnicích pro tuto věkovou skupinu zanedbáváno,“ říká vedoucí redaktorka nakladatelství Radka Šmahelová.

Výuka je založená na hláskování, nikoliv slabikování jako dřív | Foto: Monika Zettlová

Podle učitelky Marcely Klikové nabízí učebnice dětem ještě další tvořivé možnosti. „Oni si vybarvují a zároveň čtou věty a ty mají někdy proložené obrázkem, což je pro ně zajímavé i pomocné,“ vysvětluje.

Do sady výukových materiálů pro první třídu patří vedle učebnic také sešit s uvolňovacími cviky a písanky. Brzy přibude ještě pracovní učebnice, kterou už nakladatelství připravuje.

„Pro tuto metodu existovala v podstatě jediná řada učebnic, která byla poměrně zastaralá, a my jsme se prostě rozhodli přijít s něčím novým,“ dodává za nakladatelství Radka Šmahelová.

Monika Červená Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme