Plzeňské nakladatelství rozšíří sadu oceněných učebnic pro prvňáky
Plzeňské nakladatelství Fraus rozšíří sadu učebnic pro prvňáky Začínáme číst a psát a Už čteme a píšeme. Tyto dvě učebnice nedávno získaly druhou cenu v soutěži o nejlepší evropskou učebnici roku na frankfurtském knižním veletrhu. Jsou založené na genetické neboli hláskové metodě.
Jednou z mála plzeňských škol, které genetickou metodou učí děti číst, je 22. základní škola na Doubravce.
„Je založená na hláskování, kdežto dřív se slabikovalo. Čtou po hláskách a rovnou skládají slova, dřív se vlastně musely naučit hlásky, ty přeměnily na písmenka, přeměňovaly je ve slabiky a pak teprve ve slova a věty,“ popisuje princip genetické metody učitelka Renáta Handšuchová.
Genetická metoda není žádnou novinkou. Známá je už od roku 1913, ale až teprve v 90. letech se objevila v českém školství.
O genetické metodě čtení a oceněných učebnicích plzeňského nakladatelství natáčela Monika Zettlová
Na zdejší škole ji používají už více než deset let, letos ale s novými učebnicemi plzeňského nakladatelství.
„Je opravdu jiná. Nejsou tam pohádky, ale děti jsou úplně v reálném světě dnešních dnů. Je tady třída dětí, se kterou pracujeme celou dobu, děti se s nimi skamarádí a zároveň s nimi čtou,“ ukazuje nové učebnice učitelka Marcela Kliková a zastavuje se u písmene V.
„Slovo Vietnam bude určitě pro ně problém přečíst. Mají kamaráda z Vietnamu, mají stánek, jmenuje se Hung, to je takové zvláštní jméno, úplně jiné, než my jsme tady zvyklí na Honzíka. A to budeme číst.“
Právě zapojení průřezových témat a podporu výchovy k multikulturalismu ocenila mimo jiné na nové učebnici mezinárodní porota ve Frankfurtu.
„Porota na dvou učebnicích ocenila zejména atraktivní grafickou stránku, podporu multikulturalismu, podporu osobního rozvoje dítěte, což je v první třídě velmi podstatné a často je to v učebnicích pro tuto věkovou skupinu zanedbáváno,“ říká vedoucí redaktorka nakladatelství Radka Šmahelová.
Podle učitelky Marcely Klikové nabízí učebnice dětem ještě další tvořivé možnosti. „Oni si vybarvují a zároveň čtou věty a ty mají někdy proložené obrázkem, což je pro ně zajímavé i pomocné,“ vysvětluje.
Do sady výukových materiálů pro první třídu patří vedle učebnic také sešit s uvolňovacími cviky a písanky. Brzy přibude ještě pracovní učebnice, kterou už nakladatelství připravuje.
„Pro tuto metodu existovala v podstatě jediná řada učebnic, která byla poměrně zastaralá, a my jsme se prostě rozhodli přijít s něčím novým,“ dodává za nakladatelství Radka Šmahelová.