Po 16 letech soudních sporů začíná dostavba dálnice D8 přes České středohoří

Po téměř 16 letech příprav a odvolávání ekologických aktivistů se začalo pracovat na posledním úseku dálnice D8 přes České středohoří. V sobotu nabylo právní moci rozhodnutí ústeckého krajského úřadu, který zamítl odvolání ekologů proti poslednímu stavebnímu povolení. Dálnice má být hotova do konce roku 2014.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří | Foto: Filip Jandourek

Zbývajících necelých 13 kilometrů komunikace vyjde přibližně na 12 miliard korun. Úsek přes České středohoří je poslední, který zbývá na dálnici z Prahy do Podkrušnohoří a do Německa postavit.

Část trasy se začala stavět už v roce 2007. Zhruba její polovinu ale blokovaly skoro pět let spory úředníků a ekologických aktivistů.

U Řehlovic, kde má stát složitá mimoúrovňová křižovatka, se začala částečně skrývat zemina už před 14 dny, kdy krajský stavební úřad rozhodl ve prospěch dálnice. Dobu, po kterou bylo třeba počkat, než rozhodnutí kraje nabude právní moci, využili silničáři ke geologickému průzkumu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ranního interview byl vedoucí projektového týmu D8 z Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa

„V tom nejkomplikovanějším prostoru, kterým je mimoúrovňová křižovatka Řehlovice, jsme začali určité práce pro upřesnění geologického průzkumu. Tuto činnost máme povolenou,“ potvrdil František Zukerstein, který má stavbu D8 přes České středohoří na starost.

České středohoří je ale velmi nevyzpytatelným územím. „Lidově řečeno, každých sto metrů nás tady čeká nějaké překvapení. Buď jsme ve velmi tvrdém podloží, nebo ve velmi měkkém podloží,“ dodal Zukerstein.

„Nejtěžší pasáž bude mimoúrovňová křižovatka Řehlovice, kde se křižují trasy dálnice D8 a rychlostní silnice R63. Je to technologická křižovatka, stýkají se nám tam technologie z tunelů Panenská, Libouchec a z budoucích tunelů, které teď realizujeme – Prackovice a Radejčín,“ popisuje vedoucí projektového týmu D8 z Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Silničáři potřebují využít každou chvíli. Aby Česko nepřišlo o evropské dotace, mají na dostavbu čas do konce roku 2015. „Jsme schopni a připraveni termín splnit, vlastní dokončení jsme schopni stihnout do 32 měsíců od předání staveniště,“ říká Kroupa.

Poslední úsek dálnice D8 vede z Lovosic do Řehlovic a měří 16,4 km. Část z Lovosic do Bílinky se otevře už za týden, zbytek zřejmě v roce 2014. Na trase vzniknou tři nové mimoúrovňové křižovatky, tunely Prackovice (270 m) a Radejčín (620 m) a také most přes Oparenské údolí (286 m). Trasa byla schválena v roce 1996, na průchod CHKO ale byla nutná výjimka, jejíž vyřízení trvalo 6 let.

„Z čeho máme trochu obavy, jsou probíhající soudní řízení. Stále je 19 žalob, kde ještě není pravomocně rozhodnuto. Pokud se soudy přikloní na stranu žalujících, ekologických sdružení, tak by to mohlo výrazným způsobem zkomplikovat celou stavbu,“ míní vedoucí projektového týmu.

Podle předsedy České silniční společnosti a člena vědecké rady Dopravní fakulty ČVUT Františka Lehovce je stavba po technické stránce už dostatečně připravena a žádné větší komplikace by proto neměly nastat.

„Samozřejmě v každém inženýrském díle a především v objektech, které jsou tak exponované, jako jsou dlouhé mostní objekty nebo ražené tunely, vždycky určité technické problémy mohou nastat. Ale nepředpokládám, že by v tomto úseku bylo z této stránky riziko. Riziko posledních let už bylo překonáno, je vydáno platné územní rozhodnutí a snad už nic nezabrání, aby logické dokončení této stavby bylo realizováno,“ tvrdí Lehovec.

Přehrát

00:00 / 00:00

Spory kolem dostavby dálnice D8 okomentoval předseda České silniční společnosti a člen vědecké rady Dopravní fakulty ČVUT František Lehovec a ředitel Centra pro otázky životního prostředí UK Bedřich Moldan

Ředitel Centra pro otázky životního prostředí UK Bedřich Moldan však tvrdí, že existovaly z hlediska dopadu na životní prostředí i lepší možnosti řešení dálnice D8.

„Jedna z největších chyb, která v minulosti byla, byl nedostatek dialogu a respektu ze strany projektantů a investorů k těm názorům, které navrhovaly něco jiného. Jestliže od začátku aktivisté něco tvrdili a nebylo dbáno jejich hlasu, byli silově zatlačeni, tak se s tím nesmířili a neustále opakovali své argumenty. A není divu, že občas se jim podařilo přesvědčit úředníky, že to, co namítají, je pravda,“ říká Moldan.

V nejbližších dnech, zřejmě 14. května, budou zprovozněny 4 kilometry dálnice mezi Lovosicemi a Bílinkou. Následujících 13 kilometrů do Řehlovic by se mělo postavit do konce roku 2014. Tím bude dálnice D8 z Prahy na německou hranici kompletní.

Dostavěná dálnice D8 by měla vyřešit složitou dopravní situaci na silnicích mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem nebo Teplicemi. Denně tam projede 18 tisíc aut a kamionů. Podle policistů v úseku přerušené dálnice každý rok zemře deset chodců nebo řidičů.

Jan Pokorný, Jakub Viliš, Dagmar Cestrová, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme