Po Brně budou jezdit méně 'skřípající' tramvaje. DP testuje nový systém mazání

Brněnské tramvaje by měly v zatáčkách méně skřípat a vrzat. Dopravní podnik testuje nový inteligentní systém mazání okolků, tedy částí kola ve žlábku kolejnice. Ten má nejen ulevit ulicím od hluku, ale zároveň má snížit opotřebení kol tramvají a také kolejnic.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik města Brna školí vysokoškolské studenty na řidiče tramvají

Dopravní podnik města Brna školí vysokoškolské studenty na řidiče tramvají | Foto: Tomáš Jelen | Zdroj: Český rozhlas

Nový systém mazání okolků kolejových vozidel vyvinuli vědci z Ústavu konstruování při Vysokém učení technickém v Brně. Metoda funguje pomocí GPS navigace, tramvaj si tak sama promaže kola v předem vytipovaných zatáčkách nebo křižovatkách. Díky tomu se sníží tření mezi kolem a kolejnicí.

„Mazání okolků má význam z několika hledisek, samozřejmě je to komfort těch nepříjemných zvuků, které se občas objevují,“ říká vedoucí technického odboru brněnského dopravního podniku Zdeněk Jarolín. „Pro tramvaj a kolejnice je ten význam daleko větší - přimazaná kolej se méně opotřebovává, kola se méně opotřebovávají, a životnost je tedy delší,“ doplňuje.

Brněnský dopravní podnik má přes 300 tramvají. Podle Jarolína bude do konce roku inteligentní systém mazání fungovat v 66 z nich.

„Mazivo, které se dostane na styčnou plochu, se samozřejmě nespotřebovává hned a zůstane na kolejnici nějakou dobu. To znamená, že ho využije i tramvaj, která jede třeba v pořadí druhá,“ vysvětluje.

Podobnou funkci jako mazání okolků mají i stacionární mazníky, které jsou uložené přímo v kolejišti. V Brně jich je 11, během letošního roku přibyly tři za 1,2 milionu korun.

Letos technici dopravního podniku navíc zbrousili rekordních šestatřicet kilometrů kolejí, aby je zbavili drobných vlnek a nerovností. Také ty způsobují vyšší hluk a hlavně vibrace.

Tomáš Jelen Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme