Po dálnici D1 u Bohumína už mohou jezdit auta. Zatím jen osobní
Česko má čtvrté dálniční spojení s okolními státy. Odpoledne byl slavnostně otevřen šestikilometrový úsek D 1 z Bohumína k polské hranici. První dálniční propojení s Polskem je zatím jen v omezené podobě. Kvůli technickým potížím, které má polská strana u jednoho z mostů, tam mohou projíždět jenom auta do 3,5 tuny. Plný provoz očekává české ŘSD v létě příštího roku.
Šestikilometrový úsek dálnice mezi Bohumínem a státní hranicí byl dokončen už letos v červnu, ale nesmělo se po něm jezdit. Na navazujícím spojení na polské straně byl totiž problém s nedostavěným mostem. Otevření dálnice pro auta se tak odložilo.
„Na Bohumínsku se tehdy tomuto úseku říkalo nejhezčí a nejluxusnější česká cyklostezka, protože ho využívali většinou cyklisté a velmi si to pochvalovali,“ připomněl reportér Radiožurnálu Martin Knitl.
Slavnostní otevření úseku dálnice D1 od Bohumína ke státní hranici s Polskem sledoval reportér Radiožurnálu Martin Knitl. Na polské straně zpravodaj Petr Vavrouška.
Poláci problém s nedokončeným mostem nyní vyřešili tak, že má objízdnou trasu. Řidiči z dálnice A1 sjedou na státní silnici a zhruba po deseti kilometrech se opět na dálnici vrátí. Objížďka je však určena pouze pro osobní automobily do 3,5 tuny.
Na první kamiony, které mohou po novém úseku projet a které také odvedou těžkou dopravu z Bohumínska a celého Karvinska, si tak budou muset místní ještě počkat. Polská strana slíbila, že v létě 2013 by dálnice měla být napojena na polskou A1 v plném rozsahu.
„Dá se očekávat, že v pololetí příštího roku bude zprovozněno propojení mezi českou a polskou dálnicí. Bude plnohodnotné i pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny,“ ujistil správce stavby Petr Jedon z Ředitelství silnic a dálnic.
Správce stavby Petr Jedon z Ředitelství silnic a dálnic ve večerních Ozvěnách dne
V Česku v rámci celého tahu dálnice D1 z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska v délce 377 km zbývá ještě dobudovat úsek Říkovice - Lipník nad Bečvou u Přerova. Problémy jsou ale úseku u Ostravy, kde se zvlnil asfalt.
Šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák při dnešním slavnostním otevření uvedl, že spoléhá na to, že se konec D1 na české straně se těmto potížím vyhne:
„Zhotovitel byl ochoten prodloužit záruční dobu na 10 let na všechny vady, které by mohly být způsobeny bobtnáním dálnice, takže jsou pokryty prodlouženou zárukou.“