Po další části dálnice D8 by se mohla osobní auta projet už na podzim

Dálnice D8, která propojí Prahu, severní Čechy a Německo, je před dokončením. Poslední úsek přes České středohoří je z většiny hotový. A je dokonce možné, že na jeho další část pustí cestáři osobní auta už na letos podzim.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunely Radejčín

Tunely Radejčín | Foto: Jan Bachorík

„Prověřujeme možnosti dálnici zprovoznit pro auta do 3,5 tuny, která by mohla jet po dálnici až do Radejčínského tunelu a tam bychom to stáhli na silnici třetí třídy,“ vysvětluje vedoucí technické dozorčí správy dálnice D8 František Zuckerstein.

Cesta do Prahy by se tak mohla pro řidiče zkrátit o další minuty. Jestli k tomu dojde, záleží i na vyjádření dotčených obcí a dalších institucí. Jinak ale platí, že dálnice D8 v úseku od Bílinky po tunely Radejčín je téměř hotová. Skoro na celé trase už je položený asfalt. Ten musí stavbaři ještě položit na mostech, například na tom, který vede přes Opárenské údolí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kdy by se mohli řidiči projet po celé dálnici D8, zjišťoval reportér Jan Bachorík

„Dozbrojit zábradelními systémy, dilatacemi, a v podstatě během krátké doby by byl chopen tento most být uveden do provozu,“ říká Zuckerstein.

Opárenský most je unikátní a neobyčejná byla i jeho výstavba. Vše se stavělo tak, aby se opárenské údolí co nejméně zatížilo. „My jsme to všechno stavěli ze hora, prakticky do údolí nevstoupila noha stavaře.“

Stavbaři se ale během stavby D8 ještě budou muset vypořádat s nejedním problémem, jako například v oblasti nad obcí Prackovice, kde jsou nestabilní horniny. „To je doprovázeno z pohledu složitosti geologie menšími sesuvy, které musíme různými způsoby zachytit tak, aby stabilita dálnice byla stoprocentní,“ popisuje Zuckerstein.

A problémy nejsou jen u prackovické estakády. Příroda připravila další překvapení i v posledním nedostavěném úseku. Před mimoúrovňovou křižovatkou Řehlovice se totiž musí odtěžit zhruba 200 tisíc kubíků nestabilní zeminy. „Je to právě směs různých takovýhle kombinací, spraší, popelů.“

Most přes Opárenské údolí | Foto: Jan Bachorík

A také v poslední době diskutovaného uhlí. To se sice po povrchem také objevilo, ale je ho minimum. „Materiál, který má charakter jakoby uhlí, ale skutečně topit se tím nedá a je ho strašně málo, jsou to minisloje,“ tvrdí Zuckrstein.

Stavba posledního úseku kolem Řehlovic je v plném proudu. Nad touto částí ale stále visí otazník kasační stížnosti na stavební povolení. Se stížností se na Nejvyšší soud obrátila ekologická organizace Děti Země, podle které Krajský soud v Ústí nad Labem protiprávně zamítl žádost aktivistů o zrušení stavebního povolení na dostavbu D8. Verdikt ale ještě nepadl a stavba tak zatím pokračuje.

A kdy se auta přesunou z přeplněných objízdných tras D8 a z Ústí nad Labem do Prahy se řidiči dostanou opravdu pohodlně? „Předpoklady jsou druhá polovina roku 2015, pojďme se těšit prostě na to, že tento termín bude platit,“ uzavírá František Zuckerstein z lovosického ŘSD.

D8 před dokončením | Foto: Český rozhlas

Jan Bachorík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme