Po jižní části Pražského okruhu už jezdí první řidiči

Ředitelství silnic a dálnic krátce po poledni otevřelo novou jihozápadní část pražského okruhu běžnému provozu. Řidiči zatím můžou na okruh najíždět z dálnic D5 a D1, následně se otevřou i další nájezdy.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Veřejná doprava na zprovozněné části Pražského okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Osobní auta musí mít dálniční známku, kamiony budou platit mýtné. Nový okruh by mělo denně využít až 70 tisíc řidičů. To výrazně uleví Jižní spojce a Barrandovskému mostu, kde za den projede zhruba 100 tisíc aut.

Ke slavnostnímu otevření úseku se dopoloedne v duchu úsporných opatření podávala čočka se sodovkou. Prezident Václav Klaus, který oficiálně přestřihl pásku spolu s ministrem dopravy Vítem Bártou a primátorem Pavlem Bémem, se však u jídla vůbec nezastavil. Zato při slavnostním aktu vtipně popíchl ministra Bártu. „Je dobře, že už je stavba dokončená a pan ministr ji ještě nestačil zarazit," pronesl Klaus.

Nový úsek pojme zhruba třetinu osobních aut, která dnes jezdí po Jižní spojce a Barrandovském mostě a více než polovinu kamionů, které od zítřka policie odkloní z vnitřního Městského okruhu.

„Okruh má význam nejen pro Prahu, ale i pro propojení východní a západní části republiky, kterou využije hlavně tranzitní doprava. Tím pádem by se mělo ulehčit i na vnitřním okruhu, který trpí velkými kolonami,“ uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka.

Naopak na Spořilově má kvůli Pražskému okruhu přibýt denně údajně až třináct tisíc aut. Podobná situace má nastat také na Chodově nebo v Říčanech.

Přehrát

00:00 / 00:00

Gustáv Slamečka a Václav Špička mluvili na Rádiu Česko o novém úseku Pražského okruhu

„Nadále bude chybět propojení mezi D1 a D11. Dokud nebude pražský okruh kompletně dobudovaný, můžeme očekávat, že nějaké problémy v dopravě budou. Například kamiony se od Plzně dostanou na D1 a budou se vracet zpět na vnitřní okruh, aby mohly najet na D11,“ připomněl možné komplikace Slamečka.

Dílo se začalo přebírat od stavební firmy koncem minulého týdne a Ředitelství silnic a dálnic už odhalilo nedostatky. Jedním z nich jsou i špatné sváry u Lahovického mostu.

Slamečka: Okruh je bezpečný

„Za dílo je zodpovědné Ředitelství silnic a dálnic. Podle mých informací byl vypracovaný posudek od ČVUT, který potvrdil, že obchvat je pro řidiče bezpečný. Dnes se dává obchvat do užívání. Proběhne ještě kolaudace a od té doby začne platit záruka za dílo, takže případné nedostatky budou muset odstranit,“ vysvětlil ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury

Pražský okruh má deset křižovatek, ale dnes se otevřou jen čtyři z nich. Například v Komořanech sjezd a nájezd na dálnici odmítli, protože by se tam zvýšil hluk. Přitom sjezdy jsou nejdražší částí dálnic.

Stavební dílo trpí několika nedostatky. Jedním z nich jsou také špatné sváry na Lahovickém mostu. | Foto: Tomáš Adamec

„Povolovací řízení není jen v pravomoci státu. Počkejme si na další vývoj. Možná, že vlivem toho, jak Pražský okruh dopravě ulehčí, tak se trochu změní i názor některých městských částí na připojení,“ doufá Slamečka.

Velké výhody vidí v nové části Pražského okruhu i Václav Špička z Autoklubu ČR.

„Docela určitě se uleví pražským ulicím. Počítá se, že jimi projede až o sedmdesát tisíc méně. Očekává se, že se zlepší a zrychlí doprava z východu na západ. Okruh také do značné míry zajišťuje bezpečnost provozu. Zařízení jsou tam velice moderní, umí předcházet nehodám a nebezpečným situacím,“ uvedl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Jansa a Martin Felix mluvili o nové části obchvatu v Ozvěnách dne

Průjezd Prahou býval doposud náročná záležitost. Například na Barrandovském mostě doposud museli řidiči složitě přejíždět přes pruhy. S novým okruhem se má průjezd Prahou zrychlit. Mnozí si ale stěžují na systém kruhových objezdů a zejména pak na příliš komplikovanou křižovatku u Lahovic.

„Ale kruhové objezdy se také zdály komplikované a řidiči si na ně zvykli. Určitě si zvyknou i na komplikovanost příjezdů,“ dodal Špička.

Otevření nové části okruhu přineslo také protesty autodopravců. Nelíbí se jim zákaz vjezdu kamionům na Barrandovský most. Z Jižní spojky by od zítřka měly nově pokračovat po pražském okruhu.

„Až dosud všechny kamiony ze severu z boleslavské a hradecké dálnice pokračovaly normálně po Jižní spojce dál přes Barrandovský most. Teď si budou muset udělat třicetikilometrovou zajížďku. Šlo jenom o čtyřicet procent transitu, a to by se na Barrandovský most bez problémů vešlo. Zbytek mířící z východu na západ a nebo opačně by pochopitelně raději využili nový úsek,“ myslí si Martin Felif z ČESMAD Bohemia.

Problémy se podle jeho slov jenom přesunou dál na Spořilov a Chodov, kde nebudou tolik vidět.

Igor Maňour, Eva Kézrová, Martina Mašková, Dana Votýpková, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme