Podnikatelům vadí kolony na D1, na cesty vyrážejí v malých helikoptérách

Oprava dálnice D1 mezi Prahou a Brnem zvýšila zájem o ultralehké vrtulníky. Pořizují si je hlavně podnikatelé, kteří se chtějí vyhnout dlouhým kolonám. Malé helikoptéry jim pravidelné cestování mezi Prahou a Moravou výrazně usnadní.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ultralehký vrtulník | Foto: Jan Rosenauer

Let trvá něco málo přes hodinu. A podnikatelé se nemusí bát, že kvůli ucpaným silnicím přijedou pozdě na důležitou schůzku.

„Autem mi trvá cesta asi čtyři a půl hodiny, někdy až pět hodin. Nehledě na to, že na cestách hlavně kolem Litomyšle nebo Vysokého Mýta je člověk téměř pokaždé ohrožen na životě protijedoucími řidiči,“ říká podnikatel Rostislav Vondra.

Často cestuje mezi svým bydlištěm v severních Čechách a firmami, které má na Moravě. Nejprve využíval dálnici D1, po zahájení její rekonstrukce jezdil přes Hradec Králové. Komplikace na hlavních tazích ho mnohokrát zdržely, a tak se rozhodl koupit si ultralehký vrtulník.

Přehrát

00:00 / 00:00

Mezi podnikateli v Česku stoupá obliba ultralehkých vrtulníků

„Na základě toho jsem se rozhodl zkusit pilotní výcvik na tyto helikoptéry s tím, že se zkrátí i cesta. Jestliže mi to tam trvá autem čtyři i pět hodin, předpokládám, že s helikoptérou by to mohlo trvat tak hodinu a půl.“

Rostislav Vondra zdaleka není sám, kdo opustí zem a radši bude cestovat vzduchem. Jednomístné stroje jsou v České republice podle Iva Brumara ze společnosti, která malé helikoptéry prodává v Bohuňovicích na Olomoucku, čím dál populárnější.

„O vrtulníky je poslední dobou obrovský zájem. Je to samozřejmě sportovní zábava, ale dnes to hlavně využívají firmy a podnikatelé na vlastní přepravu po republice. Dopravní situace tady není dobrá, s ohledem na rozkopanou dálnici D1 se prodejnost opravdu zvýšila.“

Tři luxusní auta

Rozhodně ale nejde o malou investici. Stroj stojí zhruba stejně jako tři luxusní auta. Létat se s ním dá celý rok. Rozhoduje pouze počasí. Podle Iva Brumara není provoz ani příliš náročný.

„Tyhle vrtulníky létají na automobilový benzin Natural 95, spotřeba se pohybuje mezi patnácti a osmnácti litry za hodinu. Při ekonomické rychlosti 170 km/h to vezme těch patnáct litrů.“

Údržba ultralehkého vrtulníku stojí majitele zhruba tolik peněz jako v případě dražšího modelu osobního auta.

Tereza Jelínková, Ivo Opletal Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme