Policie na Liberecku kontrolovala náklaďáky i autobusy, bezproblémových bylo jen pár

Policisté v Libereckém kraji se ve spolupráci s mezinárodní organizací Tispol, která sdružuje policie evropských zemí, zaměřili na nákladní i autobusovou dopravu. Stejná akce jako na silnicích regionu probíhá třeba i na Maltě, Kypru, ve Švédsku nebo Finsku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Policisté kontrolují řidiče kamionu

Policisté kontrolují řidiče kamionu | Foto: Policie ČR

„Kontrolujeme bezpečnostní přestávky, denní odpočinky řidičů, technický stav vozidel i chování řidičů na silnici,“ říká policista Filip Hloušek, který společně s dalším policistou staví a kontroluje nákladní vozy a autobusy na Českolipsku.

Dalekohledem sleduje silnici, aby poznal, jestli má řidič bezpečnostní pásy, netelefonuje za jízdy, a díky tomu zastaví řidiče, který se dopustil přestupku.

Řidič, kterého policisté zastavili, musí předložit ke kontrole záznamové listy za posledních 28 kalendářních dnů. Technická kontrola zjistila, že náklaďáku nesvítí některá světla. Řidič si auto půjčil, protože tomu, se kterým jezdí pravidelně, končí platnost technické kontroly.

Tafografy prozradí o jízdě mnoho

„S tímhle jezdí někdo jiný. Kouknul jsem jen po těch základních věcech,“ poznamenal na adresu technického stavu. Bilance technického stavu kontrolovaných aut není nijak skvělá. Z pěti prozatím kontrolovaných vozů jen jeden odjel s čistým štítem. Kontroluje se i tachograf. „Kolečka“ z tachografů umí policisté číst naprosto přesně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Tomáše Mařase o policejní kontrole náklaďáků a autobusů

„Vyjel před desátou hodinou a má tu překročenou rychlost. Na dalším kolečku je to úplně stejné. Koukám, že na dalším se mu to opět nepovedlo,“ podotknul Filip Hloušek při kontrole několikadenních záznamů z tachografu. Podle něj nejde o překročení rychlosti třeba o dva kilometry, ale rovnou o deset.

Policisté kontrolují doklady i tachografy a muž v červených montérkách zase technický stav. Zjišťuji, že nákladní vozy, které jezdí po silnici, nejsou ve stoprocentním stavu.

„Jsou to banální přestupky, ale zatím není nic závažného, co by vedlo k zákazu další jízdy,“ poznamenal muž v montérkách. Kontroluje se vše. Funkčnost světel, ukazatele směru jízdy i klakson.

Filip Hloušek poťukává na kovové části pod korbou nákladního vozu: „Jak je to takhle volné, tak ten stabilizátor nefunguje a neplní svoji funkci.“ Další vůz, který nemá něco v pořádku.

Předpisy lze porušit i beztrestně

Podle Hlouška policistům při kontrolách slouží metodická příručka, kde najdou vše, co potřebují. K dispozici mají i odborníky z Centra služeb pro silniční dopravu.

„Máme tady úplně všechno. Váhy, měřící zařízení, co se týče rozměrů. Nechybí počítačový systém na zjištění porušení sociálně-právních předpisů, tedy zákona, který ukládá povinnost bezpečnostních přestávek, denního odpočinku i doby jízd. K dispozici je počítač a program, který záznamy s tachografů vyhodnotí a zjistí porušení předpisů.“

Podle Filipa Hlouška může ale dojít k porušení předpisů a to beztrestně. „Důvod může být i to, že není kde zaparkovat nebo že jel řidič v koloně, cestu zbrzdila dopravní nehoda, a tudíž nemohl provést ten povinný odpočinek.“

Dopravně bezpečnostní akce ve spolupráci s mezinárodní organizací Tispol jsou v Libereckém kraji několikrát do roka. Dnes začnou kontrolovat nákladní vozy také v Ústeckém kraji na dálnici D8.

Tomáš Mařas, dab Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme