Poruchy na eskalátorech v metru způsobují nejčastěji naváté letáky i samotní cestující
Ve stanicích metra Florenc, Staroměstská, Muzeum nebo Českomoravská stojí v těchto dnech dřevěné zátarasy. Muži v pracovním oblečení a oranžových vestách opravují eskalátory. Většinou se jedná o dopředu naplánovanou opravu všech částí eskalátoru. Nejčastěji se opravují poškozené hřebeny. Eskalátorům nesvědčí štěrk, naváté letáky, ale i jednostranné zatížení schodového pásma.
„Probíhají repasy jednotlivých komponentů. Ať už stupňů, dráhového systému, mnohdy i řetězů, samozřejmě i elektroinstalace a dalších různých bezpečnostních prvků, které se na tom eskalátoru nacházejí,“ vysvětluje vedoucí služby Dopravního řízení pražského Dopravního podniku Petr Vondráček.
Nejčastěji se opravují poškozené hřebeny. Problémy v zimním období způsobuje i štěrk z bot a naváté letáky.
„Nejčastější závady jsou v podstatě ulomené zuby na hřebenech nástupních desek, takže dochází k výměnám těchto hřebenů. Druhou nejčastější závadou je problém letáků, které se občas nacházejí na nástupištích a samozřejmě tyto letáky se občas dostanou i do útrob těch eskalátorů a způsobí i jejich zastavení, takže je potřeba ten leták vyndat,“ vysvětluje Vondráček.
Na vině jsou ale také samotní cestující. Schodům totiž nesvědčí, když po nich lidé běhají nebo chodí. Nemluvě o stání pouze na pravé straně eskalátorů.
„Dalo by se říct, že jeden z největších nepříjemných efektů je jednostranné zatížení schodového pásma, kdy cestující jsou z minulých dob zvyklí stát na pravé straně eskalátorů a kvůli jednostrannému zatížení pásma je spojené vytahání tažných řetězů na jedné straně,“ uvádí Vondráček.
Opravy trvají dny a stojí desetitisíce
Neopatrným nebo přímo nesprávným chováním na schodech způsobí lidé jejich zastavení i několikrát týdně.
„Poslední případ, který můžu zmínit, je případ třeba na Vysočanské, kde nám cestující vysypal tašku šroubků a následně došlo k vybourání eskalátorů. Oprava trvala v řádech několika dnů a náklady byly v řádech několika desetitisíců,“ dodává vedoucí.
Životnost samotných eskalátorů se různí. Ty starší vydrží až čtyřicet let. Naopak ty nové, které najdeme třeba ve stanici Ládví nebo v Letňanech, mají kvůli nižší ceně i dvakrát kratší životnost.