Poruchy na eskalátorech v metru způsobují nejčastěji naváté letáky i samotní cestující

Ve stanicích metra Florenc, Staroměstská, Muzeum nebo Českomoravská stojí v těchto dnech dřevěné zátarasy. Muži v pracovním oblečení a oranžových vestách opravují eskalátory. Většinou se jedná o dopředu naplánovanou opravu všech částí eskalátoru. Nejčastěji se opravují poškozené hřebeny. Eskalátorům nesvědčí štěrk, naváté letáky, ale i jednostranné zatížení schodového pásma.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Eskalátor, pojízdné schody, metro Praha | Foto: Eva Odstrčilová

„Probíhají repasy jednotlivých komponentů. Ať už stupňů, dráhového systému, mnohdy i řetězů, samozřejmě i elektroinstalace a dalších různých bezpečnostních prvků, které se na tom eskalátoru nacházejí,“ vysvětluje vedoucí služby Dopravního řízení pražského Dopravního podniku Petr Vondráček.

Přehrát

00:00 / 00:00

O opravách eskalátorů natáčela redaktorka Anna Königsmarková.

Nejčastěji se opravují poškozené hřebeny. Problémy v zimním období způsobuje i štěrk z bot a naváté letáky.

„Nejčastější závady jsou v podstatě ulomené zuby na hřebenech nástupních desek, takže dochází k výměnám těchto hřebenů. Druhou nejčastější závadou je problém letáků, které se občas nacházejí na nástupištích a samozřejmě tyto letáky se občas dostanou i do útrob těch eskalátorů a způsobí i jejich zastavení, takže je potřeba ten leták vyndat,“ vysvětluje Vondráček.

Na vině jsou ale také samotní cestující. Schodům totiž nesvědčí, když po nich lidé běhají nebo chodí. Nemluvě o stání pouze na pravé straně eskalátorů.

„Dalo by se říct, že jeden z největších nepříjemných efektů je jednostranné zatížení schodového pásma, kdy cestující jsou z minulých dob zvyklí stát na pravé straně eskalátorů a kvůli jednostrannému zatížení pásma je spojené vytahání tažných řetězů na jedné straně,“ uvádí Vondráček.

Opravy trvají dny a stojí desetitisíce

Neopatrným nebo přímo nesprávným chováním na schodech způsobí lidé jejich zastavení i několikrát týdně.

„Poslední případ, který můžu zmínit, je případ třeba na Vysočanské, kde nám cestující vysypal tašku šroubků a následně došlo k vybourání eskalátorů. Oprava trvala v řádech několika dnů a náklady byly v řádech několika desetitisíců,“ dodává vedoucí.

Životnost samotných eskalátorů se různí. Ty starší vydrží až čtyřicet let. Naopak ty nové, které najdeme třeba ve stanici Ládví nebo v Letňanech, mají kvůli nižší ceně i dvakrát kratší životnost.

Anna Königsmarková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme