Poruchy na eskalátorech v metru způsobují nejčastěji naváté letáky i samotní cestující

Ve stanicích metra Florenc, Staroměstská, Muzeum nebo Českomoravská stojí v těchto dnech dřevěné zátarasy. Muži v pracovním oblečení a oranžových vestách opravují eskalátory. Většinou se jedná o dopředu naplánovanou opravu všech částí eskalátoru. Nejčastěji se opravují poškozené hřebeny. Eskalátorům nesvědčí štěrk, naváté letáky, ale i jednostranné zatížení schodového pásma.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Eskalátor, pojízdné schody, metro Praha

Eskalátor, pojízdné schody, metro Praha | Foto: Eva Odstrčilová

„Probíhají repasy jednotlivých komponentů. Ať už stupňů, dráhového systému, mnohdy i řetězů, samozřejmě i elektroinstalace a dalších různých bezpečnostních prvků, které se na tom eskalátoru nacházejí,“ vysvětluje vedoucí služby Dopravního řízení pražského Dopravního podniku Petr Vondráček.

Přehrát

00:00 / 00:00

O opravách eskalátorů natáčela redaktorka Anna Königsmarková.

Nejčastěji se opravují poškozené hřebeny. Problémy v zimním období způsobuje i štěrk z bot a naváté letáky.

„Nejčastější závady jsou v podstatě ulomené zuby na hřebenech nástupních desek, takže dochází k výměnám těchto hřebenů. Druhou nejčastější závadou je problém letáků, které se občas nacházejí na nástupištích a samozřejmě tyto letáky se občas dostanou i do útrob těch eskalátorů a způsobí i jejich zastavení, takže je potřeba ten leták vyndat,“ vysvětluje Vondráček.

Na vině jsou ale také samotní cestující. Schodům totiž nesvědčí, když po nich lidé běhají nebo chodí. Nemluvě o stání pouze na pravé straně eskalátorů.

„Dalo by se říct, že jeden z největších nepříjemných efektů je jednostranné zatížení schodového pásma, kdy cestující jsou z minulých dob zvyklí stát na pravé straně eskalátorů a kvůli jednostrannému zatížení pásma je spojené vytahání tažných řetězů na jedné straně,“ uvádí Vondráček.

Opravy trvají dny a stojí desetitisíce

Neopatrným nebo přímo nesprávným chováním na schodech způsobí lidé jejich zastavení i několikrát týdně.

„Poslední případ, který můžu zmínit, je případ třeba na Vysočanské, kde nám cestující vysypal tašku šroubků a následně došlo k vybourání eskalátorů. Oprava trvala v řádech několika dnů a náklady byly v řádech několika desetitisíců,“ dodává vedoucí.

Životnost samotných eskalátorů se různí. Ty starší vydrží až čtyřicet let. Naopak ty nové, které najdeme třeba ve stanici Ládví nebo v Letňanech, mají kvůli nižší ceně i dvakrát kratší životnost.

Anna Königsmarková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme