Poštu v Českém Těšíně okupují polští podnikatelé, místním vadí dlouhé fronty
Na Těšínsku se rozrůstá balíková turistika. Firmy z Polska totiž stále častěji využívají poštu na české straně hranice. Je to pro ně levnější a zároveň zásilku dostanou k zákazníkům dřív. Starousedlíci si ale musejí zvykat na dlouhé fronty. Polští podnikatelé totiž dokážou mnohdy zablokovat přepážky i na několik desítek minut.
Zkušenosti se zablokovanými přepážkami na českotěšínské poště má i paní Helena. „No prostě odejdu a jsem naštvaná,“ popisuje.
Tentokrát měla štěstí a z pošty odcházela spokojená. U přepážek je jen několik lidí, v poslední době jde ale spíš o vzácnou výjimku.
Na problém takzvané balíkové turistiky v Českém Těšíně se zaměřil reportér Stanislav Janalík
„Když přijde Polák, tak stojí s velkou krabicí několika desítek balíků a jednu přepážku zablokuje třeba i na půl hodiny, takže fronta je potom velká. Chodím sem dvakrát týdně a už počítám s tím, že se tady zdržím,“ potvrzuje třiačtyřicetiletý Zbyněk.
Mnozí polští podnikatelé navíc neváhají kvůli odeslání balíků urazit i stovky kilometrů. Například pan Rišard v Krakově naloží auto desítkami krabic a teprve na českotěšínské poště je pošle na správnou adresu. Jeho firma tak ušetří peníze a hlavně čas.
„Je to rychlejší. Když posíláme z Česka, jde to jeden dva dny, z Polska sedm dní,“ objasňuje Rišard.
Město žádá nápravu, pošta si zatím neví s Poláky rady
Mnozí starousedlíci už ale s balíkovými turisty ztrácejí trpělivost a stěžují si kvůli tomu na radnici. Město už požádalo Českou poštu o řešení situace.
„Pošta má přesné informace, jestli těch balíků je tady nějak extrémně víc ve srovnání s ostatními. My si myslíme, že ano, a uvidíme, jak Česká pošta zareaguje. Řešení je nasnadě, zřídit nějakou přepážku pro větší počet balíků, nic víc,“ říká místostarosta Českého Těšína Stanislav Folwarczny z ODS.
Česká pošta problém sice zkouší řešit, zatím ale neúspěšně. „My tyto lidi průběžně oslovujeme a nabízíme jim, aby se stali našimi smluvními podavateli, kteří mají jiné podmínky a jinou obsluhu, aby nezdržovali běžné zákazníky. Ale oni nám to odmítají, a tak k nim musíme přistupovat jako k ostatním klientům a vyhovět jim,“ vysvětluje mluvčí podniku Marta Selicherová.
Starousedlíkům tak zatím nezbude nic jiného než si vystát dlouhou frontu.