Práce na tunelu Blanka stojí. Čeká se na výsledky šetření

Havárie na tunelu Blanka, při které v noci na včerejšek došlo k propadu na Praze 6, se stále vyšetřuje. Šetření policie a komise českého báňského úřadu by mělo trvat několik týdnů, ale už do zítřka by měla firma Metrostav předložit pražskému magistrátu zprávu o příčinách nehody. Zatím se o důvodech sesuvu půdy jen spekuluje.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kráter po propadu stropu tunelu Blanka v Praze 6 | Zdroj: ČTK

„Stalo se to jižně od budovy ministerstva kultury, mezi ministerstvem a ulicí Jelení. Kráter je dlouhý asi 25 metrů a široký asi 8 až 10 metrů. V tomto místě bylo nad tunely asi 20 metrů nadloží, které bylo tvořené slíny nebo jíly,“ popsal místo propadu mluvčí Metrostavu František Polák. Tramvaje v tomto úseku stále jezdí omezenou rychlostí.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nehodě při ražbě tunelu Blanka mluvili na Rádiu Česko mluvčí Metrostavu František Polák, mluvčí magistrátu hlavního města Prahy Jiří Wolf a Václav Cílek, ředitel Geologického ústavu AV ČR.

Při nehodě došlo k zavalení bagristy, který v době havárie v tunelu pracoval. Muže se po šesti hodinách podařilo záchranářům vyprostit nezraněného. Opakované sesuvy půdy ale záchranářům vyprošťování komplikovaly. Jednapadesátiletému muži zachránila život vzduchová kapsa, která se vytvořila díky kabině bagru, ve které seděl.

Podle ředitele Hlavní báňské záchranné stanice Praha Petra Šarbocha je i přesto zázrak, že muž vyprošťování přežil:„Byl zasypán přibližně do poloviny těla, jak seděl na té sedačce. Horní část měl relativně volnou a měl tam dost vzduchu, aby se neudusil. Já bych to hodnotil jako takový malý zázrak. Barborka nad náma zase jednou držela ochranou ruku.“

Firma Metrostav, která tunel Blanka staví, prozatím zastavila práce na ražbě tunelu a čeká na výsledky vyšetřování. „Práce a ražby obou dvou tunelů jsou zastaveny. Sanujeme z povrchu díru před ministerstvem kultury, dáváme tam takovou betonovou plombu, a předáváme podklady komisi, kterou vede báňský úřad a která bude mít za úkol vyšetřit příčiny havárie a navrhnout další postup,“ vysvětlil Polák.

Rozestavěný tunel Blanka, který se propadl v ulici Patočkova. | Foto: ČTK

S pozastavením stavby souhlasí i starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa: „V tuhle chvíli je to na báňském úřadu, který podle našeho názoru velmi správně stavbu zastavil do doby, než určí příčiny nehody a zároveň určí další postup tak, aby k něčemu takovému už nedocházelo.“

Změna způsobu ražby měla nehodě předejít

Podle něj se v současné době bude razit už jen mimo zastavěné oblasti, a proto se minimalizuje ohrožení lidských životů a nehrozí ani porušení statiky domů: „Tunely, které nám zbývá prorazit, už nejdou pod obytnou zástavbou čili se nemůže jednat o porušení statiky budov nebo ohrožení lidí.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O havárii v tunelu Blanka mluvil v poledních Ozvěnách dne starosta Prahy 6 a poslance za ODS Tomáš Chalupa.

Podle posledních informací se krátce před místem havárie měnil způsob ražby, na ražbu horizontálním leněním místo vertikálního. Podle Poláka to ale nemělo žádný vliv na následný propad. Podle něj právě změna ražby měla být bezpečnější a nehodě zabránit.

Podle mluvčího Metrostavu se nyní budou muset zpřísnit geologické průzkumy, aby se propad půdy už neopakoval. Stavbařům už zbývá prorazit jen 70 metrů, které je dělí od křižovatky Prašný most.

Magistrát čeká na výsledky vyšetřování

Magistrát zatím nechce z nehody vyvozovat žádná opatření a čeká na výsledky odborných komisí. Podle mluvčího magistrátu Jiřího Wolfa by v nejhorším případě mohlo dojít až k vypovězení smlouvy Metrostavu:

„Ve smlouvě, kterou má uzavřen investor s dodavatelem, jsou sankční podmínky a jedním z nejzazších řešeních celé situace je i vypovězení smlouvy. Sankce, které můžeme uplatnit, jsou od pokuty až tak, že by se třeba Metrostavu smlouva vypověděla. Já ale nechci předjímat vyjádření odborníků, odborných komisí a všech, kteří v současné době na případu intenzivně pracují.“

Odpočívající bagr v tunelu Blanka | Foto: Tomáš Adamec

Primátor Pavel Bém navíc řekl, že Praha chce využít všechny prostředky k tomu, aby se našel člověk odpovědný za sesuv půdy v tunelu Blanka. Podle Béma si Praha navíc nechá prověřit možnost odstoupení od smlouvy: „Ve hře je nejenom trestní oznámení a vyšetřování orgánů činných v trestním řízení a báňského úřadu. Ve hře je i hledání právních nástrojů jak vypovědět a ukončit smlouvu se společností Metrostav a také jak odškodnit hlavní město Prahu. Praze vznikla škoda při nejmenším na jejím dobrém jménu.“

V současné době ale Béma nejvíce trápí bezpečnost Pražanů: „V tuto chvíli jsou zastaveny stavební práce. To nejdůležitější je garantovat bezpečnost Pražanů. Tentokrát už není možné čekat na řádné zázraky a dokud nebude mít hlavní město Praha stoprocentní jistotu a garanci, že nejsou ohroženy životy Pražanů, tak se ve stavbě pokračovat nebude.“

Geolog: Na vině jsou přísné předpisy

Podle ředitel Geologického ústavu AV ČR Václava Cílka se v případě prací na tunelu Blanka stavbaři potýkají s velmi špatnými geologickými podmínky. I přesto se ale podle něj takovým nehodám dá vyhnout: „Dneska jsou stavbaři schopní bezpečně razit vlastně v čemkoliv.“

Podle Cílka jsou částečně na vině i příliš přísné předpisy, které není skoro možné dodržovat a tak je všichni porušují: „Naše předpisy jsou tak přísně, že nejdou vlastně pořádně dodržovat. Běžně na šachtách vznikají situace, že je nutné nějakým způsobem předpisy obcházet, protože jinak by se netěžilo, nebo mnohem dráž. Takže se tak vytváří prostředí, kde se obcházení předpisů stává nutnou každodenní provozní praxí.“

„Já si myslím, že je na čase nezačít úplně hledat viníky, ale snažit se spíš zjednodušit a napravit právní prostředí a odbouráni zbytečností v zákoně,“ dodal Cílek.

Východ, jenž se brzy promění ve výjezd, z tunelu Blanka. | Foto: Tomáš Adamec

Stavbu, která má být největší svého druhu v Evropě, už ale poznamenaly podobné incidenty. V květnu a říjnu roku 2008 se propadla půda v parku Stromovka. Problematická je i ražba tunelu na Letné, kde si obyvatelé stěžují, že odstřely způsobují otřesy domů a trhliny ve zdech, několikrát také odpadla část fasády domu.

Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, bude při délce pět a půl kilometru nejdelším městským tunelem v celé Evropě a bude součástí výstavby severozápadní části městského okruhu. Zprovozněn má být v prosinci 2012. Výstavba tunelu by měla vyjít na zhruba 21 miliard korun a technologie budou stát dalších 4,5 miliardy.

Veronika Malá, Tomáš Pavlíček, Květa Moravcová, Veronika Sedláčková, Lenka Rafaelová, Dalibor Zíta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme