Praha bude mít asi nejdražší cyklostezku v Evropě

Neuvěřitelně drahou cyklostezku nechal postavit pražský magistrát. Kilometr stál skoro tolik, co výstavba stejně dlouhého úseku silnice I. třídy - 50 milionů korun. Jak Radiožurnál zjistil - cenu nemůže obhájit ani to, že na třech kilometrech stezky pro cyklisty kolem areálu bývalého ČKD ve Vysočanech je 7 mostů a mimoúrovňových křížení.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vysočanská cyklostezka | Foto: Petr Sehnoutka

Za měsíc bude v pražských Vysočanech otevřená nová cyklostezka. Měří tři kilometry a je asi nejdražší v Evropě. Stavba měla už původně stát 86 milionů korun, do dnešního dne se ale suma vyšplhala na 150 milionů. Jeden její kilometr tak vyšel na 50 milionů korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu byl hostem Ranního interview Radiožurnálu

Podle aktuálních údajů z loňského roku je přitom průměrná cena cyklostezek v Česku několikanásobně nižší, upozorňuje Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu. "My jsme si teď dělali výzkum, kdy jsme si chtěli ověřit, kolik stojí jeden kilometr nové cyklostezky. Vyšlo nám to na částku 6,81 milionu," dodává Martinek.

Cenu zvyšují mosty

Podle města stavbu prodražily především mosty. Dva z nich třeba ale zatím nejsou využité a dělníci je znovu zasypali. I bez ceny mostů však tato stavba o prvenství nejdražší cyklostezky nepřijde, na kilometr to je stále více než třicet milionů.

"Je to spíš soubor staveb, které umožnily vést tam stezku. Jde především o mosty a obrovské přesuny zeminy," hájí cenu Pavel Polák, předseda komise pražského magistrátu pro cyklodopravu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Náklady na cyklostezku obhajoval na Radiožurnálu Pavel Polák, předseda komise pražského magistrátu pro cyklodopravu.

I dnes už bývalý radní Petr Štěpánek za zelené, který měl stavbu na starosti, tvrdí, že levněji to postavit nešlo.

"Ta věc se projednávala přes dva roky a za celou dobu jsem nedostal od projekční kanceláře ani od firmy ani od jiného zastupitele jediný návrh, jak to levněji udělat," obhajuje projekt Štěpánek.

Cyklostezka (ilustrační foto) | Foto: Tomáš Adamec

"Cyklostezka vede po trati bývalé železniční vlečky. Pozemky pod ní původně patřily soukromému developerovi," připomíná opoziční zastupitel ze sociální demokracie Petr Hulinský. Pozemky se směňovaly se společností, která měla sídlo na Panenských ostrovech.

Město jim směňovalo výhodné stavební pozemky, na kterých se může stavět rodinná bytová výstavba, právě za pozemky vlečky.

Náměstek primátora, občanský demokrat Pavel Klega, oponuje, že město nemělo jinou možnost než směnu s tímto developerem. Ten měl totiž jedinou podmínku, aby vyhověl městu při ambici postavit tuto cyklostezku. Tou podmínkou byla směna jeho pozemků za pozemky města v sousední lokalitě.

Směna to byla ale nevýhodná. Radiožurnál totiž zjistil, že za pouhé dva roky se hodnota pozemků, kterých se město vzdalo ve prospěch developera, zvedla z 23 a půl na pětadvacet milionů korun. Tuto sumu ale nikdo do celkových 150 milionů nezapočítává.

Milan Kopp, Marek Matlovič, Jan Piroch, Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru