Praha chce příští rok dostavět metro A, na trasu D nejsou peníze

Hlavní město Praha má v příštím roce na investice méně, ale o prioritách má nové vedení jasno. Hlavní je dokončit tunelový komplex Blanka. Z tras metra je to dokončení trasy A. Na výstavbu trasy D ještě dlouho 40 miliard nebude. Na tom, že je "áčko" potřeba dostavět, se shodují téměř všichni.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražské metro, trasa A - stanice Můstek

Pražské metro, trasa A - stanice Můstek | Foto: Jiří Suchomel

Podle náměstka primátora Tomáše Hudečka z TOP 09 je to lepší varianta, než stavbu zakonzervovat.

„Vzhledem k tomu, že se kope ze dvou směrů, to znamená možnost je jenom zastavit budování, nebo dokončit s tím, že samotné zastavení metra je natolik finančně náročné, že i přes jistou nevýhodnost vedení trasy, protože do jisté míry kopíruje současnou poměrně využívanou tramvajovou trasu, tak jediná možnost je asi to dostavět," řekl Hudeček Rádiu Česko.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty Světa o druhé na Rádiu Česko byl předseda rozpočtového výboru pražského magistrátu Zdeněk Tůma z TOP 09

Podobný názor má i předseda rozpočtového výboru pražského magistrátu Zdeněk Tůma z TOP 09. „Zakonzervování by bylo poměrně náročné, a druhý faktor je, že je těžko možné nechat Prahu momentálně takto rozvrtanou, jak je zejména v oblasti kolem komplexu Blanka a u prodloužení metra A,“ uvedl Tůma ve Světě o druhé na Rádiu Česko.

František Lehovec, předseda České silniční společnosti a člen vědecké rady Dopravní fakulty ČVUT vidí přínos prodlouženého áčka ve spojení s pražským letištěm. „Výstavba trasy A by měla pokračovat včetně obsluhy letiště Ruzyně, a to že by samozřejmě byla cesta sice zdánlivě nákladná, ale z hlediska komfortu a z hlediska spolehlivosti a pravidelnosti určitě je ta nejbezpečnější," myslí si Lehovec.

Náměstek pražského primátora Josef Nosek z ODS, který je zodpovědný za dopravu, je pro dostavbu za předpokladu, že na ni budou peníze. „Tam je možné, že také zpomalíme tempo. Musíme reagovat na to, že se také blíží nedobré časy. Záleží to na objemu prostředků a záleží to na tom, co je technicky možné, abychom nenadělali více škody než užitku," poznamenal Nosek.

ČTĚTE TAKÉ: Praha si otevře jedenáctimiliardový úvěr u Evropské investiční banky

Podle Vratislava Fillera ze sdružení AutoMat je ale na pražské hromadné dopravě stále hodně co zlepšovat. Pověstná kvalita pražské MHD prý začíná být fikcí.

„Praha postavila za posledních 10 let 6 stanic metra, Vídeň 21. Nám se tady rozšiřuje rozsah obydlené části, to znamená lidé bydlí dál od centra. Tomu se musí veřejná doprava přizpůsobovat, a to se v podstatě neděje,“ popsal situaci Filler ve Světě o druhé.

Jako levnější alternativu rozšiřování metra navrhuje Filler například doplnit vlakové zastávky.

Podle návrhu rozpočtu na příští rok totiž bude mít Praha na všechny investice zhruba 10 miliard korun, což je mnohem méně, než dříve. Podle Zdeňka Tůmy je to důvod, proč rada Prahy podpořila úvěrový rámec od Evropské investiční banky, která nabízí Praze půjčku ve výši 11 miliard korun s úrokem 2 procenta.

Úvěr tak prý Praha čerpat bude, do jaké míry ale zatím není jasné, protože rozpočet města bude teprve projednáván na zastupitelstvu.

Na dostavbu metra A je také navázána dotace více než 7 miliard z Evropské unie.

Ondřej Černý, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme