Praha chystá revoluci v MHD. Zavádí páteřní tramvajové linky a metrobusy

Praha chystá největší změnu systému veřejné dopravy za posledních 25 let. Zhruba polovina tramvají a desítky autobusů pojedou od zítřka jinudy. Některé tramvajové linky budou mít v centru stejnou trasu a rozvětví se až na okraji města. Nevýhodou, kterou už cestující kritizují, jsou častější přestupy. Naproti tomu přibudou další páteřní tramvajové linky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výpadek proudu zastavil tramvaje v centru Prahy

Výpadek proudu zastavil tramvaje v centru Prahy | Foto: Standa Soukup

Tam, kde jezdily vozy téměř prázdné, se spoje ruší, naproti tomu jich bude jezdit víc v místech velké poptávky.

Město zavádí několik páteřních tramvajových linek, které pojedou v krátkých intervalech.

Přehrát

00:00 / 00:00

Změny v pražské MHD probírali v odpoledních Ozvěnách dne ředitel ROPIDu Pavel Procházka a místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut

„Linka 9 nebo nově pak linka 22, které jezdí v krátkých intervalech, byly schopny snést obrovskou zátěž. Na nich jsme si víceméně i ověřili, že cestující je berou trochu jako povrchové metro. Jsou ochotni si na ně dojít o něco dál, protože vědí, že nemusí studovat jízdní řád a že ty linky jezdí pořád v jakémkoli denním období,“ vysvětlil pověřený ředitel společnosti Ropid Pavel Procházka.

Páteřními linkami budou nově tramvaje číslo 3, 11 a 17. Novinkou jsou také takzvané metrobusy. Ty spojí mnoho městských částí a jejich trasy povedou z jednoho konce města na druhý.

V Německu metrobusy uspěly, Pražané na ně pohlížejí s nedůvěrou

Číst článek

„Sjednocení stop, posílení kapacitních problémů, které máme a zavedení nových přímých přepravních vztahů tam, kde je to dnes veřejnou dopravou nedostupné, těžko dostupné a kde prohráváme s auty,“ shrnul změny v autobusové dopravě Procházka.

Některé okrajové části Prahy na změny doplatí

Například Miškovice přijdou o přímé spojení s městskou částí Praha 19 – Kbely. „Nabízí se alternativa s přestupem u obchodního centra Čakovice, nicméně časově je velmi nevýhodná, protože linka 202 z Miškovic do Kbel jela přibližně pět minut," uvedl zástupce starosty Čakovic a Miškovic Jiří Vintiška.

Zrušeny budou tramvaje číslo 15, 19 a 21. Páteřní tramvajové spoje budou tvořit linky číslo 3, 9, 11, 17 a 22, ve špičce budou mít intervaly čtyři minuty. Celkem 38 autobusových linek bude nově zařazeno mezi takzvané metrobusy, mimo jiné spoje číslo 119, 125, 136, 140, 167, 170, 177, 180 či 197.

„Takto budou Miškovičtí nuceni jet k obchodnímu centru Čakovice zhruba pět minut, dále přestupovat a pokračovat zhruba dalších 10 minut do Kbel. To prodloužení je zhruba na 20 minut,“ doplnil. Tuto konkrétní změnu provede organizace Ropid proto, že autobus využívalo minimum cestujících.

Lidé si stěžují na nedostatečné informace

Pražští radní o radikální změně v MHD rozhodli až v polovině srpna. Na informovanost cestujících tak mnoho času nezbylo. Na zastávkách chybí jasné a přehledné plakáty.

Pokud vůbec lidé nějaký plakát najdou, většinou odkazuje na internetové zdroje. Nejvíce informací je zatím na Facebooku. Důchodci, kteří velmi pravděpodobně internet nepoužívají, mají přístup k informacím obtížný.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Světa o jedné na Rádiu Česko byl mluvčí ROPIDu Filip Drápal

„Na zastávkách zřetelné plakáty visí. Je to ve skleněných přístřešcích, kde jsou výrazné velké oranžové plakáty, které upozorňují na to, že se vůbec něco děje. Jízdní řády jako takové se vyměňují až poslední den před změnou, aby na zastávkách visely co nejdéle platné jízdní řády, abychom nikoho nemátli,“ odmítá kritiku mluvčí Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (Ropid) Filip Drápal.

„Od začátku týdne jsou k dispozici tištěné letáky jak ve stanicích metra, tak ve všech infocentrech dopravního podniku, dáváme je i na úřady městských částí, do knihoven, na nádraží Českých drah, jsou distribuovány i mimopražským cestujícím,“ dodal Drápal s tím, že lidé si prý informace shánějí těsně před změnou a v létě jsou navíc dovolené, takže kampaň proběhla včas.

Síť metrobusových linek v Praze | Foto: Ropid

Jan Herget, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme