Praha dokončila telematický systém, silničářům pomáhá udržet plynulý provoz

Od roku 2007 budovala Praha inteligentní systém, který moderním evropským městům pomáhá zlepšit dopravní situaci na vytížených komunikacích. Po šesti letech se podařilo navigační program dokončit. Projekt nazvaný Zvýšení bezpečnosti silničního provozu stál 517 milionů korun a byl z velké části hrazen Evropskou unií.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Semafory

Semafory | Foto: Jan Rosenauer

Při budování telematického systému musela Praha sladit tři dopravní oblasti - monitorování provozu v tunelech, řízení semaforů na radiálách a vyhodnocení všech dat v ústředí.

„Snažíme se, abychom všechny informace z hlavního města Prahy centralizovali do jednoho bodu. Tam aby byly k dispozici, rozumně se tam zpracovaly, vyhodnotily a na základě toho aby se mohl upravovat řídicí systém, který je v jednotlivých lokalitách,“ říká pověřený ředitel Technické správy komunikací Ladislav Pivec.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dokončení telematického systému mluvila Daniela Medková

Data, která vyhodnotí dispečeři v ústředí, jsou následně zaznamenána na informačních tabulích.

„Dispečeři mají možnost tyto informace upravit, verifikovat. Navíc mají právo vlastních textů s prioritou,“ říká projektový manažer operačního programu Doprava Lubomír Šembera.

Řidiči tak mají na 57 místech v Praze přehled o nehodách, uzavírkách a stupních dopravy. V červenci k nim chce Praha přidat i časové údaje.

„Pokud tyto scénáře upravíme na to, že bude v určitých úsecích, jako třeba Wilsonova - směr I. P. Pavlova, označeno, že tam dochází ke zpoždění 10, 12, 8 minut – tak řidič bude vidět, že informace je jednak dynamická a jednak bude mít představu o tom, jaká bude jeho cílová cesta a za jaký čas tam dojede.“

Součástí projektu je také systém, který dokáže zaznamenat přetížení nákladního vozidla.

„Máme vytipovaná místa, která jsou v blízkém okolí těchto zařízení, kde je možno ve spolupráci s Policií České republiky tyto kamiony odstavit, převážit je a v případě přetížení zastavit a počkat na přeložení nákladu.“

V současné době funguje telematický systém na většině míst v Praze. Především na vytížených komunikacích. V následujících letech chtějí silničáři modernizovat světelné signály.

Dálnice A12 v Rakousku, zácpa, kolona, doprava | Foto: Reuters

Magdaléna Medková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme