Praha kontroluje vícepráce na tunelu Blanka, stavbaři hrozí dalším zpožděním

Přes 1,5 miliardy korun dluží Praha společnosti Metrostav za stavbu tunelového komplexu Blanka. Prověřuje totiž dodatečné náklady, které si stavebníci nárokují. Firma ale tvrdí, že bez proplacených faktur a jasně schválených projektů nemůže pokračovat v práci. Pokud nedojde k rychlé dohodě, může se termín otevření Blanky opět oddálit.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel Blanka

Tunel Blanka | Foto: Hynek Bulíř

Praha dluží Metrostavu od května minulého roku přes 1,5 miliardy korun. Tento týden poslala firmě na účet prvních 160 milionů.

Zpoždění plateb město obhajuje tím, že musí zkontrolovat všechny změny, které v projektu během výstavby nastaly. Z faktur totiž není jasné, kolik z požadované částky tvoří vícepráce a kolik náklady plynoucí přímo ze smlouvy. Zbylé faktury prochází další analýzou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Proč dluží Praha firmě Metrostav stovky milionů korun za stavbu tunelového komplexu Blanka, zjišťovala Anna Königsmarková

„Práce na rozklíčování faktur s tím, aby bylo určeno, které práce byly zasmluvněné a které jsou vícepráce, stále pokračují. My jsme si vědomi, že jde o velmi urgentní věc, ale musíme postupovat dle zákona,“ vysvětluje mluvčí magistrátu Tereza Králová.

Zákon totiž stanovuje, že vícepráce nesmějí překročit 20 procent z celkové ceny. Problém ale je, že bez prostředků nemůže Metrostav zaplatit svým subdodavatelům, tudíž ani pokračovat v práci. Přitom je potřeba už začátkem března pokračovat v přestavbě klíčového Prašného mostu.

„My si nemůžeme dneska dovolit začít další práce, kde bychom neznali, jestli nám zaplatí. Především naši subdodavatelé už takový kšeft nebudou chtít. Byť je dneska ve stavebnictví práce málo, tak přesto jít do zakázky, kde nevíte, kdy vám zaplatí, je strašně riskantní,“ tvrdí mluvčí Metrostavu František Polák.

Na práce na Prašném mostě navíc navazuje oprava tramvajových kolejí a silnice směrem dolů do Dejvic. Dopravní omezení je naplánované na půl roku.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda a generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát, poté co symbolicky naplnili vozík zeminou u příležitosti vytěžení posledního kubíku na stavbě tunelového komplexu Blanka | Foto: ČTK

„Pokud by se Prašný most nezahájil, tak nikdo nemůže zahájit další práce. Zdrží se a je tady velké nebezpečí. Tady totiž nejde o odklad v řádu týdnů nebo měsíců, tady to vypadá, že pokud by se v březnu nezačalo, tak se to bude dělat až za rok,“ říká Polák.

Magistrát se snaží jakémukoli zpoždění předejít a podle Terezy Králové by práce na Prašném mostě měly začít včas.

„Nemělo by dojít ke zpoždění. V úterý proběhlo jednání, kde se sešli zástupci Metrostavu, Inženýringu dopravních staveb a odboru městského investora. Na většině klíčových témat se shodli, takže věříme, že toto je vyřešeno,“ uvádí Králová.

Vedle Prašného mostu zbývá na Blance dokončit ještě Trojský most. Ten by se měl pro tramvaje otevřít už na podzim.

Severozápadní část pražského Městského okruhu - tunelový komplex Blanka | Foto: ČTK

Anna Königsmarková, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme