Praha má desítky nových 'chytrých' semaforů, umějí řídit dopravu podle aktuálního provozu
Méně kolon na pražských silnicích slibuje nový systém světelné signalizace, který silničáři začali připravovat v roce 2007. Na vytížených křižovatkách chtějí vyměnit semafory pro automobily, tramvaje i autobusy. Až doteď se podařilo obnovit nebo nově postavit zhruba 160 semaforů s dynamickým řízením dopravy.
„Dynamické řízení vypadá v principu tak, že řadič křižovatky - prvek, který řídí provoz na křižovatce - ví o dopravě, která se mu blíží z jednotlivých směrů. Ví o počtu vozidel na jednotlivých vjezdech do křižovatky, ví dokonce i o chodcích,“ říká ředitel Technické správy komunikací Ladislav Pivec.
Nové řadiče světelných signalizací obsahují speciální technologii, pomocí níž vyhodnocují stupně dopravy a zasílají informace online do řídícího centra v ulici Na Bojišti. Dopravní operátoři pak mohou pustit zelenou tam, kde je to nejvíc potřeba.
„To znamená, že pokud přijíždí z jednoho směru více aut, operátor v tomto směru zelenou prodlouží. Jestli je z jiného směru nějaký preferenční nárok, třeba pro autobus městské hromadné dopravy, upřednostní zelenou pro tento směr.“
Praha má desítky nových světelných signalizací s chytrým systémem. Jak fungují? I o tom bude řeč už za chvíli na Regině...
Na některých křižovatkách postavili silničáři signalizace, které dávají v jízdě přednost hromadné dopravě. „Signalizací je zhruba 150 pro tramvaje a 180 pro autobusy,“ tvrdí Pivec.
„Čeká nás ještě obnovení starších signalizací vyžadujících obměnu, včetně těch, které byly postaveny někdy kolem roku 1990. Současně se v rámci projektu zajišťuje výstavba nových signalizací tam, kde je to potřeba. Počítáme, že ještě sto bychom jich v Praze podle potřeby umístili.“
Součástí obnovy semaforů je i oprava přechodů a křižovatek. Na celkovou modernizaci vyhradila Praha přes 4 miliardy korun. Hotová by měla být do roku 2022.