Praha má desítky nových 'chytrých' semaforů, umějí řídit dopravu podle aktuálního provozu

Méně kolon na pražských silnicích slibuje nový systém světelné signalizace, který silničáři začali připravovat v roce 2007. Na vytížených křižovatkách chtějí vyměnit semafory pro automobily, tramvaje i autobusy. Až doteď se podařilo obnovit nebo nově postavit zhruba 160 semaforů s dynamickým řízením dopravy.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

semafor - zelené světlo | Foto: Licence Public Domain, volné dílo, ŠJů

„Dynamické řízení vypadá v principu tak, že řadič křižovatky - prvek, který řídí provoz na křižovatce - ví o dopravě, která se mu blíží z jednotlivých směrů. Ví o počtu vozidel na jednotlivých vjezdech do křižovatky, ví dokonce i o chodcích,“ říká ředitel Technické správy komunikací Ladislav Pivec.

Nové řadiče světelných signalizací obsahují speciální technologii, pomocí níž vyhodnocují stupně dopravy a zasílají informace online do řídícího centra v ulici Na Bojišti. Dopravní operátoři pak mohou pustit zelenou tam, kde je to nejvíc potřeba.

„To znamená, že pokud přijíždí z jednoho směru více aut, operátor v tomto směru zelenou prodlouží. Jestli je z jiného směru nějaký preferenční nárok, třeba pro autobus městské hromadné dopravy, upřednostní zelenou pro tento směr.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Praha má desítky nových světelných signalizací s chytrým systémem. Jak fungují? I o tom bude řeč už za chvíli na Regině...

Na některých křižovatkách postavili silničáři signalizace, které dávají v jízdě přednost hromadné dopravě. „Signalizací je zhruba 150 pro tramvaje a 180 pro autobusy,“ tvrdí Pivec.

„Čeká nás ještě obnovení starších signalizací vyžadujících obměnu, včetně těch, které byly postaveny někdy kolem roku 1990. Současně se v rámci projektu zajišťuje výstavba nových signalizací tam, kde je to potřeba. Počítáme, že ještě sto bychom jich v Praze podle potřeby umístili.“

Součástí obnovy semaforů je i oprava přechodů a křižovatek. Na celkovou modernizaci vyhradila Praha přes 4 miliardy korun. Hotová by měla být do roku 2022.

Magdaléna Medková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme