Praha plánuje nové tramvajové tratě, peníze na ně zatím nemá

Už počátkem září se v Praze otevře další nová tramvajová trať, čtvrtkilometrový úsek do Podbaby k budoucí železniční zastávce. Plány na další rozvoj tohoto druhu dopravy jsou však mnohem ambicióznější. Uvažuje se o vzniku okružní tramvajové trasy i nových mostech přes Vltavu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik Praha.

Dopravní podnik Praha. | Foto: Filip Jandourek

Praha má nejrozsáhlejší tramvajovou síť v Česku a podobně jako v dalších městech počítá s jejím dalším rozvojem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Jana Hergeta o rozvoji tramvajové dopravy v Praze

Vedení města chce kolejovou dopravu upřednostňovat, návrh nového územního plánu proto počítá například se zavedení tramvaje na Jižní Město, do Suchdola, na Pankrác nebo ke Starému letišti v Ruzyni.

Ondřej Trešl z ČVUT, ale upozorňuje, že jako první by měly přijít na řadu tratě, které vytvoří jakýsi okruh kolem širšího centra. „Prioritou jsou tangenciální tratě, které mají nahrazovat kdysi plánovanou okružní trasu metra E, která se zřejmě v dohledné době realizovat nebude,“ míní Ondřej Trešl.

V plánu je jižní trasa, propojující Smíchov s Michlí, východní ze Spořilova do Kobylis a severní trasa spojující Kobylisy a Bubeneč. Tangenty umožní rychlé spojení po obvodu centra a v první fázi vzniknou relativně jednoduchým propojením současných tratí.

„Například propojení Smíchov – Pankrác, případně trať skrz areál Vinohradské nemocnice,“ uvádí příklady možných nových spojení Trešl.

Stejný názor mají i projektanti z Útvaru rozvoje města. „Vnímáme potřebu realizace Dvoreckého mostu, který by spojil Zlíchov a Dvorce,“ potvrzuje Karel Hák. Most by měl propojit existující trasy od Barrandova a Modřan do centra města a ulevit přetíženému Barrandovskému mostu.

Plánů hodně, peněz málo

Názory odborníků a projektantů mají i podporu pražských politiků. Náměstek pro dopravu Karel Březina také vidí Dvorecký most jako jednu z priorit. Mezi další počítá prodloužení současné trasy z modřanského sídliště k budoucí stanici metra D Nové Dvory.

„V tuto chvíli nám však finanční prostředky neumožňují více, než tyto stavby pouze připravovat,“ dodává Březina.

Odjezdem kolony historických i současných tramvají začaly oslavy 120. výročí první elektrické dráhy | Foto: Filip Jandourek

V Praze se tedy zatím víc plánuje, než staví. Peníze jdou nyní hlavně na stavbu tunelu Blanka a prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola, které má být dokončené za tři roky.

Obrat by mohl nastat až se schválením nového územního plánu, který bude zřejmě schválen až v roce 2014. Že by do té doby v Praze vznikla nějaká další nová tramvajová trať je tedy nepravděpodobné.

Jan Herget, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme