Praha potvrdila, že se tunel Blanka v dubnu neotevře. Nový termín není jasný

Tunel Blanka klíčová stavba pražské dopravy se neotevřel v žádném z dosavadních plánovaných termínů. A definitivně padl i ten dubnový. Oznámil dnes radní pro dopravu náměstek primátorky za ČSSD Petr Dolínek po jednání se zástupci firmy ČKD Praha DIZ, která nezvládne v dané lhůtě do dubna výměnu kabelů technického zabezpečení poškozených loňskými přívalovými dešti a vlhkým prostředím. Nový termín, kdy by se mohlo začít tunelem jezdit, zatím není jasný.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel Blanka | Foto: Filip Jandourek

„V tuto chvíli kabely, které vedou z tunelu Blanka, které byly předtím vystaveny vodě, nejsou schopny provozu,“ uvedl Dolínek s tím, že je třeba kabely vyměnit.

Kabely poškodily loňské přívalové deště a vlhké prostředí tunelu. S tím miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly.

Přehrát

00:00 / 00:00

Padnul i dubnový termín otevření tunelu Blanka. Mluvili o tom Petr Dolínek,- náměstek primátorky a František Polák, mluvčí Metrostavu

Nový termín, kdy se má tunel, který hlavní město vyjde na zhruba 37 miliard korun, otevřít, zatím město neurčilo. Podle Dolínka se nejdřív musí zjistit, kolik kabelů bude třeba vyměnit, a jak dlouho tedy práce potrvají.

Zároveň vyzval dodavatele, aby vypracovali pro město nový harmonogram, podle kterého by měla být stavba dokončena a mohlo být stanoveno datum otevření.

Petra Dolínka lidé z ČKD DIZ nepřesvědčili o tom, že chyba není na jejich straně. „Nedokázali to a budou to mít velmi složité, jestli se o to budou ještě pokoušet.“

„V příštích 7 dnech budeme intenzivně jednat. A je potřeba se dobrat toho, že jsme požádali ČKD, aby stanovila další harmonogram, tentokrát definitivní a v něm se situací vypořádat.“

„ČKD musí říci, kdy je schopna to vyměnit a co se má vyměnit,“ zdůraznil mluvčí Metrostavu František Polák.

„V momentě, kdy se toto stane, vznikne harmonogram, po kterém zcela oprávněně touží pan Dolínek, protože my mu musíme jako dodavatelé říci, kdy budou moci Pražané komplex používat. Myslím, že se to v krátké době stane.“

Blanka se staví už od roku 2007 a původně jí řidiči měli jezdit už čtyři roky. Všechny plánované termíny jejího otevření však zatím ztroskotaly.

Tři propady

Kromě zmiňovaných kabelů stavbu zpozdily v minulosti také hned tři propady půdy. K prvnímu došlo v květnu 2008, kdy v parku Stromovka nad tunelem vznikl kráter o průměru 20 metrů a hluboký přes 15 metrů. Událost stavbu prodražila, protože bylo nutné upravit technologický postup.

Už v říjnu stejného roku se půda propadla znovu skoro ve stejném místě. I tehdy se stavba kvůli opatřením prodražila.

Ke třetímu propadu půdy došlo v červenci 2010, kdy v tunelu uvízl bagrista i se strojem. V areálu ministerstva kultury v ulici Milady Horákové se propadlo část parkoviště a zahrady.

Společnost Metrostav tehdy městu zaplatila 6,5 milionu korun za nezávislé posudky propadu, odmítla však uhradit další skoro tři miliony, které Praha požadovala za poškození dobré pověsti města. Stavba se během let prodražila minimálně o šest miliard.

Kromě řešení technických problémů vede Praha kvůli Blance i soudní spor. Společnost Inženýring dopravních staveb (IDS), tedy správce stavby, zažalovala v roce 2014 město o dlužných 145 milionů korun. Praha jí prý už několik měsíců neplatila. Podle hlavního města chtěla IDS víc, než bylo v původní smlouvě, a protože se práce na stavbě protahovaly, narůstaly náklady. IDS hrozila odstoupením od smlouvy.

Není to jediný právní spor v případě stavby tunelu Blanka. Rozhodčí soud taky řešil spor Prahy se stavební firmou Metrostav. Ten se stejně jako v případě IDS týkal neproplacených faktur.

Edita Valentová, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme