Praha přepracovala stavební předpisy, radní zpřísňují pravidla pro reklamu

Hlavní město už zná přepracovanou podobu svých stavebních předpisů. Tým odborníků na ní pracoval půl roku. Od doby, kdy platnost těch původních zastavilo ministerstvo pro místní rozvoj. Výstavba v Praze se od té doby řídí pouze obecnými předpisy platnými pro celou republiku, které ale nezohledňují specifika metropole. Novela, kterou teď odsouhlasila rada města, původní zásady v mnoha ohledech ještě zpřísňuje.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Magistrát hlavního města Praha

Magistrát hlavního města Praha | Foto: Tomáš Adamec

Půl roku poté, co ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová z hnutí ANO pozastavila čerstvou novelu pražských stavebních předpisů, přichází vedení města s novou úpravou. Resort v prosinci 2014 pozastavil předpisy kvůli několika zásadním výtkám.

„Tam byly dvě hlavní výtky. Jedna se týkala povinnosti notifikovat u Evropské komise. Té jsme se rozhodli vyhovět, přestože nebylo jednoznačně prokázáno, ža povinnost vzniká,“ říká náměstek primátorky pro územní rozvoj Matěj Stropnický z Trojkoalice.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pražští radní schválili znění novely stavebních předpisů, informuje reportérka Veronika Neprašová

Druhá výtka se pak týkala povinnosti proslunění bytů. Původní úprava, kterou schválilo ještě předchozí zastupitelstvo a která do zásahu ministerstva platila pouhé tři měsíce, totiž otázku slunečního svitu pronikajícího do bytů úplně vypustila. V nové úpravě už ale na ní tvůrci znovu pamatovali.

„Nevrátili jsme se sice k původnímu režimu, umožnit sluneční svit 1. března do každé bytové jednotky, jinak nemohla být bytovou jednotkou. K takto striktnímu výkladu jsme se nevrátili, ale ja tam znovu požadavek na přiměřené proslunění, které budou posuzovat stavební úřady s ohledem na charakter území,“ vysvětluje Stropnický.

Omezení venkovní reklamy

Zatímco v otázce proslunění bytů novela pražských stavebních předpisů z přísných pravidel poněkud sleví, v oblasti venkovní reklamy to bude přesně naopak. Nové stavební předpisy totiž chtějí v její regulaci ještě přitvrdit.

„Regulace reklamy v návrhu pražských stavebních předpisů počítá s úplným zákazem volně stojící reklamy typu billboardů v památkových rezervacích a všech památkových zónách,“ uvádí František Korbel, šéf týmu, který novelu připravoval.

„Mimo chráněná území počítá s tím, že reklama musí mít alespoň minimální rozestup 100 metrů a zároveň připouští možnost stanovit územním, nebo regulačním plánem jinak. To znamená, městské části mohou územním, nebo regulačním plánem reklamu vyloučit zcela,“ doplňuje Korbel.

V praxi bychom tak neměli narážet na velkoplošné reklamy nad 4 metry čtvereční častěji, než jednou za sto metrů. A to ani podél hlavních komunikací jako je Jižní spojka. A výrazně ubýt by mělo také velkoplošné reklamy na fasádách domů.

Podle nové úpravy totiž na budovách bude smět být pouze taková reklama, která odkazuje k živnosti přímo v dané budově. Toto a desítky dalších ustanovení, které nové pražské stavební předpisy obsahují, teď poputují na jednotlivé městské části k připomínkám.

Po nich Praha zašle úpravu do Bruselu, jak žádalo ministerstvo pro místní rozvoj. Pokud vše půjde podle plánu, začne se nová výstavba v hlavním městě opět řídit svými vlastními, specifickými pravidly od ledna příštího roku.

Škodův palác, Magistrát Hl. m. Prahy | Foto: Filip Jandourek

Milan Kopp, Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme