Praha řeší další financování tunelu Blanka. Město neproplácí faktury a dluží přes miliardu

Už od loňského května neproplácí hlavní město Praha faktury za stavbu tunelového komplexu Blanka. Dodavatelům dluží za odvedené práce asi 1,5 miliardy korun. Radnice teď řeší, jak projekt dál financovat. Pokud situace potrvá, může být podle mluvčího společnosti Metrostav Františka Poláka celá výstavba ohrožena.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Současná stavba tunelu Blanka na Letné | Foto: Tomáš Adamec

„Já si myslím, že se na nějakém způsobu rozhodně dohodneme, protože opak by znamenal zastavení stavby a to asi nikdo nechce,“ doufá. Mezi Metrostavem a magistrátem teď údajně probíhají intenzivní jednání.

Podle Poláka provedla společnost práce ještě za další miliardu, na ně ale ještě nebyly vystaveny faktury.

„Neproplácení faktur se netýká jenom Metrostavu, ale má samozřejmě přímý dopad i na naše subdodavatele, kterých je celá řada. Týká se i dalších subjektů, to je například dodavatel technologie nebo projektant nebo organizace, která řídí stavbu, tedy mandatář hlavního města Prahy,“ dodává Polák.

Přehrát

00:00 / 00:00

Mluvčí Metrostavu František Polák přiblížil problémy kolem financování tunelu Blanka

Praha uvažuje, že společnosti Metrostav, která výstavbu tunelu Blanka zajišťuje, vyplatí zálohu dvě a půl miliardy korun. S tím ale nesouhlasí opozice, především zastupitel Karel Březina.

Podle magistrátu totiž údajně mohly být provedeny vícepráce, které město předem neschválilo a jejichž cena možná už překročila povolených 20 procent ceny původní zakázky. Polák ale odmítá, že by společnost Metrostav prováděla předem neschválené práce.

„Všechny práce, které jsme provedli, nám předtím samozřejmě museli odsouhlasit, jinak bychom to tam nemohli dělat. Existuje tam dozor investora, existuje tam autorský dozor, takže tuhle variantu si dovolím vyloučit,“ říká.

Primátor Bohuslav Svoboda se hájí tím, že město řeší problémy vzniklé už za minulého vedení. V průběhu výstavby Blanky prý došlo ke změnám v projektu.

Výstavba tunelu Blanka začala v roce 2007, původní cena byla 28 miliard korun. Teď město zaplatí 36 miliard. Původní odhad byl podle současného vedení nereálný.

Radní případ řešili na několika posledních jednáních, znovu by se k němu mohli vrátit zítra. Magistrátní právníci od poloviny ledna zjišťují, kdo je za vzniklou situaci zodpovědný.

Radiožurnál se pokoušel získat také vyjádření zástupců pražského magistrátu, ovšem neúspěšně. Buď nereagovali nebo neměli čas.

Severozápadní část pražského Městského okruhu - tunelový komplex Blanka | Foto: ČTK

Veronika Sedláčková, Kristina Winklerová, Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme