Praha slaví 120 let provozu elektrických tramvají

Praha slaví 120 let zahájení provozu elektrických tramvají a dopravní podnik oslaví výročí dopolední jízdou historických tramvají. Ze střešovického muzea pojedou kolem Pražského hradu přes Václavské náměstí a náměstí Republiky na Letnou.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Historická tramvaj

Historická tramvaj | Foto: Zuzana Foglarová | Zdroj: Český rozhlas

„V čele pojede vyhlídkový vůz číslo 500, který původně sloužil okružním jízdám. Je to vozidlo z roku 1913. Ve své době to byla velice oblíbená tramvaj. Tradičně, když dopravní podnik připomíná nějaké historické události, tak ten vůz vždycky jede v čele,“ řekl vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.

Přehrát

00:00 / 00:00

O současnosti a budoucnosti tramvajové dopravy mluvil v Ranním interview Radiožurnálu Ondřej Trešl z dopravní fakulty ČVUT

Tento otevřený vůz, kterému tramvajáci říkají pětistovka, se do ulic vydává jen zcela výjimečně. „Na jeho dřevěných lavicích teď sedí dámy a pánové v historických oblecích, slyšíme tady i dobovou muziku,“ hlásil náš reportér ze střešovické vozovny krátce před zahájením dnešní jízdy historických tramvají ulicemi Prahy.

První elektrická tramvaj v českých zemích vyjela na trať 18. července 1891. František Křižík ji vyprojektoval v Praze na Letné, trasa měřila necelých 800 metrů. Událost tehdy vyvolala senzaci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Jaroslava Skalického ze střešovické vozovny, kde se historické tramvaje před dnešní jízdou Prahou řadily

Podle Pavla Fojtíka ale jezdily na kolejích jen zastřešené podvozky s motorem. Neměly boční stěny a pasažéři tak byli vystaveni slunci, větru i dešti.

„V prvních tramvajových vozech se příliš pohodlně necestovalo, protože to byly opravdu vozy velice jednoduché konstrukce. První vozy z roku 1891 byly takzvaného otevřeného typu,“ řekl Pavel Fojtík.

Od té doby se tramvaje staly nedílnou součástí každého většího města a denně jimi jezdí miliony lidí. A podle Ondřeje Trešla z dopravní fakulty ČVUT rozhodně nezaostávají za modernějším metrem nebo nadzemními rychlodráhami.

Tramvaj | Foto: Tomáš Adamec

Jak řekl v Ranním interview Radiožurnálu, budoucnost tramvajové dopravy v České republice vidí relativně růžově.

„Vzhledem k celkovému objemu finančních prostředků, které jdou do infrastruktury, bych řekl, že tramvajových tratí se staví relativně ještě dost. Ovšem s ukončením dotací z programu Evropské unie mohou nastat hubenější léta,“ upozornil Trešl.

Výročí tramvajové dopravy připomene pomník

Historické tramvaje vyjedou dnes v 10 hodin ze střešovického Muzea městské hromadné dopravy, projedou kolem Pražského hradu a přes Václavské náměstí dojedou na Letnou. Tam bude k dnešnímu výročí odhalen pomník. Národní technické muzeum od 15 hodin otevře veřejnosti zdarma svou dopravní halu.

Pavla Dluhoschová, Jaroslav Skalický, mta, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme