Praha stále neví, zda zachová opencard. EMS navrhuje, aby si na sebe karta vydělala

Osud pražské opencard zůstává i po dnešní schůzce na pražském magistrátu nejistý. Ani dnes totiž vedení města v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou z hnutí ANO neřeklo, jestli chce projekt dál udržet a za jakých podmínek. Vzalo si týden na rozmyšlenou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Opencard (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Na magistrát dnes dorazili zástupci společnosti eMoneyServices, která vlastní licenci k opencard. Novému vedení města představili způsob, jakým by projekt mohl fungovat a zároveň si na sebe vydělat.

V zásadě jde o to zapojit do projektu soukromou sféru. „Projekt opencard může vydělávat na různých principech. Je to cross-selling, branding karty, mohou to být i komerční vydavatelé, zapojení platebních karet a celá řada věcí,“ vysvětluje mluvčí společnosti EMS Martin Opatrný.

Opencard by tak mohla fungovat nikoliv jen na červené plastové kartě, ale třeba i na běžné platební kartě, která by zároveň sloužila třeba jako tramvajenka. Design karty by také mohl mít reklamní potisk.

Podobně, tedy jako karta spojená s veřejnými službami a zároveň komerčními, funguje třeba OysterCard v Londýně nebo OctopusCard v Hongkongu.

Vedení pražského magistrátu na návrhy zatím konkrétně nereagovalo. Zastupitel a šéf Pirátů Lukáš Michálek sice uznal, že právě rozšíření projektu opencard o komerční část je asi hlavní možností, která by mohla jeho existenci zachránit, nicméně vše ještě chtějí podrobně probrat:

„Ta vize komercionalizace, tedy aby město na tom netratilo, je jednou z variant, o kterých je třeba uvažovat. Vyžaduje to masivní zapojení komerčního sektoru, což potom vyvolává celou řadu otázek, které je potřeba si ujasnit.“

Vrátí se papírové kupony?

Možnosti, co se s opencard může stát, jsou zhruba tři. Tou první je, že město kývne na odkup celé licence a stane se výhradním vlastníkem i správcem projektu. Cena za takovýto kompletní balíček se odhaduje na několik stovek milionů korun.

Další možností je, že se na jeho fungování bude dál nějakým způsobem podílet společnost eMoneyServices.

Poslední možností, nejčernější, pak je ta varianta, že město se se společností EMS nedohodne ani na odkupu, ani na další spolupráci, společnost projekt přestane spravovat a ten dříve nebo později zkolabuje, protože nebude, kdo by zajišťoval jeho technickou podporu a kdo by odstraňoval závady.

V takovém případě by pak Praha musela minimálně rozhodnout, jak nahradit tu funkci opencard, kdy červená kartička sloužila jako tramvajenka.

Ve hře je i to, že by se dočasně vrátily papírové kupony. To by ale pro město znamenalo jednak další náklady spojené s přechodem a jejich tiskem, ale Praha by také musela v plné výši uhradit asi 170 milionů korun, které společnosti EMS dluží.

Kauza opencard | Foto: Český rozhlas

Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme