Praha žádá náhradu za zničené kabely v Blance. Bude se i soudit

Pražský magistrát zjišťuje, kdo může za poškození elektrických kabelů v tunelovém komplexu Blanka. Výměnu vedení nehodlá platit ze svého. Pokud to bude nutné, bude náhradu vymáhat soudní cestou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel Blanka

Tunel Blanka | Foto: Filip Jandourek

Elektroinstalaci Blanky vážně narušila voda, která natekla do tunelu během přívalových dešťů v létě 2013.

„Zhotovitelem jsme byli celou dobu uklidňováni, respektive nám bylo říkáno, ano řešíme problémy, ale držíme se harmonogramu,“ vysvětluje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD, proč Praha nic nepodnikla, i když o problému věděla rok a půl.

Zhotovitelé měli předat tunel Praze v provozuschopném stavu do 21. února 2015, aby mohly proběhnout závěrečné zkoušky. „To se ale nestalo,“ říká Dolínek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Praha žádá náhradu za zničené kabely v Blance. K problému se vyjádřil tiskový mluvčí společnosti Metrostav František Polák

Nové vedení města se snaží zjistit, na čí straně se stala chyba – jestli byl špatně navržený už projekt těsnění tunelových trub, jestli byly špatně položeny kabely nebo jestli došlo k selhání během jejich výběru.

Pátrání výrazně komplikuje fakt, že stavbu neprovádí jediná firma. Technickou stránku výstavby měla na starosti společnost Metrostav. Technologie, tedy právě i kabely, dodala firma ČKD DIZ. Správcem stavby je společnost Inženýring dopravních staveb.

„Nevylučujeme, že nějaké kabely poničené jsou. Spolu s ČKD jsme skutečně paní primátorce někdy v listopadu slíbili, že to v dubnu pojede. Tenkrát vrcholily komplexní zkoušky a já nevím, co se mezi listopadem, co jsme to deklarovali, mohlo proboha stát,“ říká tiskový mluvčí společnosti Metrostav František Polák.

Tunel Blanka | Foto: Filip Jandourek

Podle něj není pravdivé tvrzení, že kabely ležely ve vodě údajně až půl roku. 95 procent zařízení je údajně vyzkoušeno a připraveno k předání.

„Stavební chyby tam rozhodně nejsou, dneska je Blanka suchá. Já samozřejmě nevylučuji, že v průběhu výstavby jsme neudělali nějaké chyby, a ty jsme napravili metodami, které jsou známé a které ostatně projekt předpokládá. To se stane, nikdo není neomylný. Ale dneska je Blanka suchá s výjimkou toho samozřejmě, že se ty prostory rosí, protože nejsou větrány, nejsou klimatizovány, ale s tím ten projekt počítá,“ upozorňuje Polák.

Zatím není jasné, kolik kabelů se musí vyměnit

Také mluvčí ČKD DIZ Karel Samec výtky odmítá: „Stojíme si za svým. ČKD DIZ řešila veškeré své dodávky v souladu s projektem a zadáním objednatele.“

Na problémy s kabely prý ČKD DIZ poukazovala opakovaně. „Doložíme to jednotlivými zápisy z kontrolních dnů. A to včetně návrhů možných řešení, která jsme nad rámec svých povinností předkládali,“ dodává tiskový mluvčí.

Petr Dolínek se se zástupci ČKD DIZ chce sejít už tento čtvrtek, do té doby společnost nechce okolnosti kolem zničených kabelů příliš komentovat.

Tunel Blanka | Foto: Český rozhlas

Už teď je jasné, že si výměna kabeláže v Blance vyžádá další posunutí termínu slavnostního otevření. Klíčový bude údaj o rozsahu poškození elektroinstalace.

Škody nyní zkoumá soudní znalec najatý magistrátem. Výsledky jeho šetření by měla mít Praha k dispozici už na konci měsíce. Teprve pak bude jasné, kolik kabelů se bude muset zcela vyměnit a jak dlouho to bude trvat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Technické řešení kabelů v tunelu Blanka odpovídá všem platným předpisům, ujišťuje výrobní ředitel projektové firmy Satra

„Jestliže se potvrdí rozsah výměny kabelů kvůli bezpečnosti nejenom aut, ale i obsluhy tunelu, tak si myslím, že je dubnové otevření poměrně nerealistické,“ myslí si Petr Dolínek.

Praha podle něj výměnu platit rozhodně nehodlá, ať už je prý viníkem zničených kabelů kdokoliv.

Primátorka hlavního města Adriana Krnáčová z hnutí ANO se dokonce včera vulgárně vyjádřila na adresu projektové firmy. Hlavním projektantem celého díla je společnost Satra, její výrobní ředitel Alexandr Butovič vinu odmítá.

Přívalové srážky, které tunel Blanka v červenci 2013 zatopily, podle něj byly výrazně vyšší než normové deště, na které se navrhuje odvodňovací systém.

„Technické řešení kabelů odpovídá všem platným předpisům. V době července 2013 stavba ještě nebyla zcela dokončená, a proto došlo k jejímu zatopení. Při provozování tunelu takovýto stav nemůže nastat,“ brání se Butovič.

Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme