Praha zastavila práce na Trojském mostě, nejistý je i termín otevření tunelu Blanka
Praha zastavila práce na Trojském mostě. Ten měl jít do provozu už na konci letošního listopadu. Termín se ale kvůli nejasnostem kolem financování a zadání projektu odkládá na neurčito. Stavaři hlásí komplikace i na dalších úsecích budoucího tunelu Blanka. Město prý nestíhá udělovat povolení a stavbu zdržuje. Dodavatelům navíc stále dluží. V ohrožení tak může být i termín zprovoznění celé Blanky.
Tramvaje ani cyklisté se letos na podzim po novém Trojském mostě neprojedou. Chybí mu koleje, chodníky i vozovka. Město se totiž zdráhá ve stavbě pokračovat kvůli pochybnostem, jestli při zadání zakázky nedošlo k pochybení.
„Původní cena, která byla součástí původní zakázky, byla řádově asi 400 milionů. V tuto chvíli se pohybuje odhad nákladů řádově 1,1 až 1,2 miliardy. Z toho důvodu potřebujeme zjistit, jestli zakázka na Trojský most je skutečně v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek," vysvětlil náměstek primátora Jiří Nouza z TOP 09.
Situaci kolem stavby Trojského mostu a tunelu Blanka sleduje reportérka Evelýna Kulíšková
Podle něj se může ukázat, že při tak velké změně mělo být vypsáno nové výběrové řízení, a také že až trojnásobným nárůstem nákladů za most, který je součástí tunelu Blanka, by město mohlo překročit zákonnou dvacetiprocentní hranici za vícepráce. To by měla ukázat pokračující kategorizace faktur, ale i speciální právní audit. Než bude mít Praha jasno, pokračování stavby nepovolí.
Hlavnímu dodavateli stavby - firmě Metrostav - ale dochází trpělivost. Trojský most je už téměř hotový, a tak by prý bylo nereálné předávat stavbu jinému dodavateli v případě, že by bylo dodatečně vypsáno nové výběrové řízení.
„Tam zbývají nějaké dodělávky, kdybyste to dneska chtěli nějak zastavit a začít tímhle směrem přemýšlet, tak to asi je zcela nereálné," řekl mluvčí Metrostavu František Polák.
Kromě toho Praha za stavbu nejen Trojského mostu, ale i Blanky kvůli obavám z překročení zákonného limitu za vícepráce stále řádně neplatí. Potupné uvolňování peněz za kategorizací prověřené faktury není dodavatelům nic platné.
„Praha uvolní dalších 500 milionů, ale všechny tyto peníze jen tak tak pokryjí DPH. A mimo to ten dluh pořád narůstá, protože jsme mezitím zase dále stavěli, tak k dnešnímu dni je ten dluh znova něco přes dvě miliardy," vysvětil Polák.
Praha se ale brání tím, že faktury musí prověřit i za období, kdy se tak nedělo, a to ještě potrvá. To ale podle Poláka společně s pomalým udělováním povolení ze strany Prahy výrazně ohrožuje slíbený termín zprovoznění Blanky.
„Trojský most je dneska ve hvězdách a Blanka jako taková z hlediska dubna 2014 je velice vážně ohrožená," konstatoval mluvčí Metrostavu.
To ale hlavní město odmítá.
„Trvám na otevření 30. dubna 2014. Pokud se týká těch jednotlivých pokynů k zahájení prací, tak ihned potom, co byl schválen materiál o kategorizaci, tak jsme vydali prvních šest nebo sedm souhlasů se zahájením dalších dílčích prací. Já nemám informaci o tom, že by tento harmonogram byl ohrožen," uvedl náměstek primátora Jiří Nouza z TOP 09.
Náměstek dodal, že založil speciální pracovní skupinu, která má na včasné a odpovídající udělování povolení dílčích prací na Blance dohlížet.