Pražská organizace se snaží dát šanci na kvalitní vzdělání dětem s autismem

Za posledních deset let svět zaznamenal obrovský nárůst počtu dětí s diagnózou poruchy autistického spektra. A to především kvůli lepší diagnostice. V České republice se ročně narodí tisíc dětí s autismem. Šanci na kvalitní vzdělání se alespoň některým z nich snaží dát pražská organizace APLA. Z pomocí evropských peněz rozjela projekt s názvem Škola pro každého a snaží se děti s autismem zapojit mezi jejich zdravé vrstevníky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Školní učebna

Školní učebna | Foto: Tomáš Adamec

Asociace pomáhající lidem s autismem, zkráceně APLA, působí v Praze už několik let. Věnuje se nejen dětem, ale i dospělým, kteří se snaží zjistit, co je s nimi vlastně v nepořádku. Styk s dítětem s poruchou autistického spektra je pro většinu populace stále velkou neznámou. Nevíme, co ho vlastně trápí, jak nás vnímá a jak bychom k němu měli přistupovat.

„To dítě má dost často problémy v komunikaci, v sociálních dovednostech, dost často se o přestávce drží v ústraní, věnuje se vlastním činnostem a nekomunikuje takovým přiměřeným způsobem. Ale nedá se z toho vyvodit pravidlo," říká projektová manažerka Lucie Maršálková.

Přehrát

00:00 / 00:00

O organizaci APLA natáčela redaktorka Anna Köngsmarková

Proto se před třemi lety v asociaci rozhodli situaci zlepšit a pro rodiče, učitele i děti ve škole rozjeli pravidelné semináře, debaty a poradny. Lektoři vyjížděli především do středních Čech, kde se do projektu zapojilo zhruba padesát rodin.

„Naši odborní pracovníci vyjížděli do rodin a tam ukazovali rodičům, jak s dětmi pracovat, jak komunikovat, jak předcházet problémům chování, jak vychovávat, což bylo rodiči uvítáno, protože oni sami nemuseli nikam dojíždět. Navíc odborníci viděli dítě v jeho přirozeném prostředí," doplňuje Maršálková.

Učitelé z normálních mateřských a základních škol prošli kurzy a získali povědomí o tom, jak dítěti s autismem sestavit individuální vzdělávací plán. Vůbec nejzajímavější pak byla setkání s dětmi.

Metodici opět dojížděli přímo do škol a ve třídách měli potom program pro spolužáky dětí s autismem. „Spolužáky seznamovali přístupnou formou s tím, co diagnóza znamená, proč se dítě chová zvláštním a někdy nepřiměřeným způsobem, a jak mu vlastně pomoci,“ dodává Maršálková.

Díky operačnímu programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost získala asociace další finanční prostředky a na úspěšnou Školu pro každého navázala dalšími projekty.

Anna Königsmarková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme