Pražská tramvajová síť dostává nové nehlučné koleje

Praha má jednoznačně nejhustší tramvajový provoz v České republice. Přes frekventované křižovatky projede až 120 tramvají za hodinu a to s sebou samozřejmě přináší i velký hluk. Dopravní podnik ale přišel s řešením, jak hlučnost tramvají alespoň někde snížit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tramvaj

Tramvaj | Foto: Tomáš Adamec

Jak moc tramvaj rámusí nezáleží jen na samotném vozidle, ale do velké míry i na kolejích, po kterých jede. Desítky let se v Praze používaly starší typy kolejnic, na první pohled známé podle specifického žlábku. Od letošního roku tu ale tramvaje jezdí i po novém typu kolejnice, který se používá na železnici.

„Kolejnice bez žlábku je souměrná, na rozdíl od kolejnice žlábkové. Tudíž je opotřebitelná z obou stran. Nás většinou trápí opotřebení boční, nikoliv opotřebení výškové. Boční opotřebení nastává v obloucích. U nové kolejnice je možnost mezi sebou pravou a levou kolejnici vyměnit. Životnost kolejnic se tak prodlužuje až na dvojnásobek,“ vysvětluje Jan Šurovský, šéf divize Dopravní cesty.

Žlábkové kolejnice se používají hlavně v centru města, kde skoro splývají s vozovkou. Na periferii, kde vedou koleje často mimo silnici, není takové zakrytí potřeba. Nové železniční koleje se proto začnou používat právě tam.

Téměř bez hluku

Tato technologie znamená nejen jednodušší údržbu, ale i větší pohodlí pro cestující.

„Na základě zkušeností z pilotního úseku vedoucího na Lehovec můžeme říci, že to cestující jednoznačně pozná na klidnější jízdě. Lidé na ulici to pak poznají na mnohem tišší jízdě. Tramvaje na Poděbradské, které jsou vidět, ale nejsou slyšet, jsou pro Prahu velkou novinkou,“ dodává Šurovský.

Dalším místem s novými kolejemi bude trať na sídliště Řepy, která má za sebou tříměsíční rekonstrukci.

Zatímco pro pražské tramvaje jsou železniční koleje novinkou, ty ostravské je znají již desítky let. Miroslav Albrecht z tamního dopravního podniku vysvětluje proč:

„Vychází to z historické skutečnosti, kdy byla v Ostravě provozována i nákladní tramvajová doprava. Součástí městského dopravního režimu byly běžně i železniční vagóny. Ostrava má také největší procento tratí s otevřeným svrškem, tedy nezapanelované kolejnice.“

Martin Knitl, Jan Herget, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme