Pražské Hlavní nádraží slouží přesně 140 let
Hlavní nádraží v Praze funguje 140 let. Za tu dobu vystřídalo hned několik jmen a výrazně se proměnila i podoba budov, které celý komplex tvoří.
Cestující, kteří přijíždějí vlakem, tam mohou pohodlně přestoupit na městskou dopravu a přes den to v odbavovací hale vypadá opravdu jako v úle.
První vlak přijel na pražské hlavní nádraží 14. prosince 1871, tehdy se ovšem jmenovalo Nádraží císaře Františka Josefa. Původní novorenesanční budova prošla před sto lety rozsáhlou rekonstrukcí a vznikl tak jeden ze skvostů pražské secese. Na zajímavosti poukazuje historik Ladislav Špaček:
Hlavním nádražím v Praze provedl posluchače Odpoledního Radiožurnálu reportér Jan Herget
„Pro význam toho nádraží byla budova velmi reprezentativním způsobem vystavěna. Na výzdobě se podílela řada významných umělců té doby. Kupolová hala zdůrazňuje nástup, hlavní vchod. V jižní části je dokonce zachována část dlažby podle Fantova návrhu, atypická věc, která působí velmi moderně.“
Hlavní nádraží, to jsou ale především stovky vlaků a tisíce cestujících každý den. Řídit provoz na několika kolejích nebyl v roce 1871 moc velký problém.
Bezpečný provoz mají na starosti dispečeři řídícího centra. Dozorčí provozu Vratislav Vyhnálek popsal schéma kolejiště. „Můžete provádět několik jízd najednou. Tady lze postavit deset jízdních cest najednou pro odjezdy i příjezdy vlaků.“
Od doby, kdy po peróně Nádraží císaře Františka Josefa chodil volným krokem důstojně vyhlížející přednosta stanice, uplynulo sto čtyřicet let a tvář a rytmus nádraží se změnily k nepoznání. Dnes připomíná spíš letištní halu a projdou tudy desetitisíce lidí denně.