Pražské letiště se připravuje na stavbu paralelní ranveje, která rozšíří jeho kapacitu

Letiště Václava Havla potřebuje zvýšit kapacitu. Hlavní dráha, která letos prochází generální opravou, je maximálně vytížená. V plném proudu jsou proto přípravy na stavbu nové paralelní ranveje. Do provozu má jít v roce 2019.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Paralelní dráha umožní pražskému mezinárodnímu letišti odbavovat až dvojnásobek letů.

Paralelní dráha umožní pražskému mezinárodnímu letišti odbavovat až dvojnásobek letů. | Foto: Letiště Praha

Ruzyňské letiště v současné době odbaví asi 11 milionů cestujících ročně. Díky nové dráze může za několik let pojmout až dvojnásobek.

Letiště v současné době připravuje projektovou dokumentaci pro územní a stavební řízení. Povolení k zahájení prací by chtělo jeho vedení získat do roku 2015.

„Paralelní dráha bude 1500 metrů vlevo směrem k Praze, když se koukáme ve směru stávající dráhy 24, a délka bude 3 550 metrů,“ popisuje ředitel pro rozvoj a správu majetku Jiří Kraus.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o přípravách na stavbu nové ranveje zjišťovala redaktorka ČRo Anna Königsmarková.

Nová ranvej bude podle jeho slov sloužit především k přistání, startovat se bude ze současné hlavní dráhy 06-24. Díky nové ranveji se uleví desítkám tisíc obyvatel Prahy a Kladenska, letiště už totiž nebude muset využívat vedlejší dráhu.

Na druhé straně hluk z letadel přistávajících na paralelní dráze víc zasáhne městské části na severozápadě Prahy, jako například Suchdol. Radnice už v roce 2011 podala žalobu k Nejvyššímu správnímu soudu, říká starosta Petr Hejl.

„Stávající dráha přechází přes okraj Suchdola, přes severní okraj. Ta nová by měla být asi 1,5 kilometru jižně od této dráhy, čili přímo přes celou zástavbu Suchdola, a když se podíváme na mapu, tak by měla jít přímo přes areál České zemědělské univerzity,“ stěžuje si Hejl.

Ve stejném roce ale letiště dostalo kladné stanovisko EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí. Jeho součástí je celkem 71 podmínek. Jednou z nich je i odpovídající dopravní obslužnost.

„V současné době se připravuje studie pro viditelnosti na SŽDC. Součástí projektu bude i studie, která řekne, ve kterých kapacitách a kterých letech je potřeba mít kolejové napojení,“ upřesňuje Kraus.

S paralelní dráhou podle něj souvisí i rozšíření čističky odpadních vod nebo stavba tunelu přes karlovarskou dálnici. Vše se zatím vyvíjí podle aktuálního harmonogramu. Nová ranvej má stát kolem devíti miliard korun.

Anna Königsmarková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme