Pražský dopravní podnik potřebuje sehnat stamiliony na dostavbu metra i opravu kolejí

Dostavba metra A do Motola a přípravy na novou linku D do Písnice. Stavba bezbariérových přístupů nebo údržba tramvajových tratí. Takové cíle si pro letošní rok vytyčil pražský dopravní podnik. Některé z těchto priorit ale ohrožuje nedostatek financí a stále ještě není jisté, jestli Praha v letošním rozpočtu potřebnou sumu najde.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Metro, nástupiště, cestující (ilustrační foto)

Metro, nástupiště, cestující (ilustrační foto) | Foto: Eva Odstrčilová

Už příští rok by dopravní podnik měl zprovoznit nový úsek linky metra A. Cestující by tak dojeli až do stanice Motol. Projekt zkomplikovalo několik propadů země, Praha do něj investuje přibližně 20 miliard korun.

Další investici, která je však zatím nejistá, představuje stavba nové linky metra D z Pankráce do Písnice. Radní města nedávno schválili úspornější variantu, na kterou by dopravní podnik letos potřeboval 200 miliard. I to je ale nad finanční možnosti města.

„Na základě informací z rady hlavního města, že nemáme na přípravu metra D žádné finanční prostředky v té dané chvíli, to byl prosinec minulého roku, jsem požádal naše partnery, kteří pracují na projektové přípravě metra D, aby omezili rozsah přípravných prací na minimální možnou míru," informoval generální ředitel DPP Milan Křístek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké problémy má dopravní podnik s financováním stavby metra, zjišťovala Evelyna Kulíšková

Dodal také, že v případě zastavení prací a výpovědí některých smluv by se dopravní podnik mohl dostat i do soudních sporů. Aby tedy příparavy mohly alespoň v omezené míře pokračovat, musí Praha letos zaplatit částku mezi 80 a 100 miliony korun.

„Prostředky v rozpočtu prostě najít musíme. My nemůžeme zastavit rozvoj dopravy v Praze. Nemůžeme zastavit projektování a inženýring, protože po nás přijdou další a bude potřeba dopravu rozvíjet," komentuje situaci náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek z ODS.

Kromě toho chce dopraní podnik postavit i výtah pro vozíčkáře ve stanici metra Můstek za 200 milionů korun. Nedostatek financí vyřešil úvěrem od města. Podnik sice dostal dotaci z Evropské unie, peníze ale dostane až zpětně. Úvěr chce DPP vyjednat i na stavbu dalších dvou výtahů - ve stanicích I. P. Pavlova a Anděl.

Stavba nových úseků nebo výtahů však není to jediné, do čeho chce dopravní podnik investovat. Plánuje opravit i několik tramvajových tratí. A to například v ulicích Moskevská, Francouzská, Průběžná nebo koleje na Evropské třídě.

Podnik uvažuje i o zavedení sítě wi-fi do autobusů a nové části linky metra A. To je ale zatím jen ve fázi testování. Vizí do budoucna jsou pak elektronické peněženky pro turisty.

Evelyna Kulíšková, Iva Menšíková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme