Pražský dopravní podnik prodal poruchové elektrobusy zpět výrobci

Pokus pražského dopravního podniku využít autobusy na elektřinu skončil nezdarem. Malé autobusy jezdily v centru na Malé Straně. Kvůli poruchám je ale pražský dopravce před rokem odstavil a teď i prodal zpět italskému výrobci. Na nákupu a opětovném prodeji podnik tratí asi osm milionů korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nový elektrobus pro Prahu | Foto: Tomáš Adamec

Oba autobusy od italské firmy Breda Menarini bus s názvem Zeus kupoval dopravní podnik za 13 milionů korun před dvěma lety ještě za vedení Martina Dvořáka. Zveřejnit konkrétní částku, za kterou je nyní prodal, nejprve odmítal zveřejnit s tím, že se k tomu zavázal ve smlouvě o zpětném odkupu elektrobusů. Nakonec potvrdil alespoň přibližnou prodejní cenu 5 milionů korun.

Dopravní podnik je akciová společnost stoprocentně vlastněná hlavním městem. Jde tedy o veřejné peníze a i soudy v minulosti opakovaně pražskému dopravci nařídily, že nesmí tajit smlouvy a s tím související ceny.

Přehrát

00:00 / 00:00

Proč už po Praze nejezdí elektrobusy, zjišťoval redaktor Petr Sehnoutka

Nejde navíc o první experiment s novými vozy, který pražském dopravci nevyšel. V polovině 90. let se v Praze a Brně objevily nízkopodlažní tramvaje z ČKD. Zkoušely se, ale poruchy byly čím dál častější, třeba u brzd. Nakonec trvale zůstaly ve vozovnách.

V Brně se nakonec podařilo po 10leté přestávce a následných totálních přestavbách zprovoznit dvě tramvaje. Ty pražské skončily po přestavbě v polské Poznani.

S tramvajemi má hlavní město problémy i nyní, a to s vozy ForCity, za které do roku 2018 zaplatí 18 miliard korun. I tyto tramvaje jsou poruchové, vychází to ale hlavně z toho, že si dopravce objednal stoprocentně nízkopodlažní tramvaj, tedy něco, co ani ve světě nebylo zatím dostatečně odzkoušené.

Elektrobusy jezdí i v Ostravě

Zkušenost s elektrobusy mají také v Ostravě, od srpna 2010 tam jezdí čtyři vozidla. Tamější dopravní podnik se na jejich výrobě přímo podílel. Do autobusu českého výrobce byla místo naftového motoru namontována elektrická výbava. Elektrobusy jsou prý výrazně levnější než trolejbusy.

Jejich nevýhodou je, že ujedou pouze 160 kilometrů. K tomu, aby mohly jezdit celý den, by dopravce potřeboval, aby zvládly 250 kilometrů. Na tom se už také pracuje. Připravuje se projekt, aby v centru Ostravy jezdila hromadná doprava jen na elektřinu.

Elektrobusy testovala i některá další česká a moravská města, ale kupovat je zatím nebudou. Zejména proto, že jsou dražší než klasické autobusy.

Petr Sehnoutka, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme