Pražský přívoz – dopravní prostředek i relaxace

Mezi desítkami lodí, které brázdí Vltavu v Praze, se už šestou sezónu proplétají také motorové čluny Pražské integrované dopravy. V pravidelných intervalech a za platný lístek MHD nabírají cestující na šesti přívozech. Cesta z Výtoně k Císařské louce a zpět trvá téměř 50 minut, ale centrum české metropole si prohlédnete z jiné perspektivy. A navíc se dostanete tam, kam tramvaje nemůžou – na vltavské ostrovy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Někdo používá přívoz k přepravě, jiný k relaxaci

Někdo používá přívoz k přepravě, jiný k relaxaci | Foto: Filip Jandourek

Jízda je sice tramvají nebo metrem rychlejší, ale doprava z jednoho břehu Vltavy na druhý je rozhodně zajímavější pomocí motorového člunu. To alespoň tvrdí Petra Dočkalová, která postává na zastávce přívozu P5. „Líbí se mi možnost dopravy jiným způsobem než klasickou MHD. Dnes je navíc krásné počasí, a tak se ráda projedu. Pokud se ovšem přívoz objeví,“ potvrzuje.

Je 9.35 hodin a přívoz má přijet právě teď. Proto napjatě čekáme. „Je to víceméně relaxační způsob dopravy, takže pokud někam nespěcháte, tak uvidíte centrum Prahy z jiné perspektivy,“ uvažuje ještě Petra Dočkalová.

Motorový člun pro přibližně 50 lidí připlul s tříminutovým zpožděním. Od Výtoně si to jeho kapitán Vladimír zamířil k Jiráskovu mostu, pak plul na druhý břeh až k Císařské louce. Brzy zpomalujeme. Blíží se první zastávka.

Zastávka přívozu na pražském nábřeží | Foto: Filip Jandourek

„Cítím se příjemně. Vrčení lodi je velmi uklidňující, a tak bych cestu doporučila třeba uspěchaným manažerům a dalším pracovně vytíženým lidem,“ vysvětluje Petra Dočkalová.

Mezi dvacítkou cestujících jsou hlavně maminky s malými dětmi a turisté. Nastupovat do člunu jim pomáhá lodník Jakub. „Člověk pracuje venku, což je lepší než být zavřený v kanceláři. Řízení lodi dodává člověku určitou moc, což koneckonců každý muž potřebuje cítit,“ domnívá se.

Lodník Jakub, který je oblečen do námořnického pruhovaného trika, může kormidlovat loď. Pro přívozy Pražské integrované dopravy pracuje už druhý rok. „Nemusíte mít řidičský průkaz, ale čtvrt roku praxe na převoznické lodi. Pak může zažádat o přistoupení ke zkouškám. Ty jsou podobné jako běžné řidičské zkoušky. Když je člověk udělá, dostane speciální průkaz,“ popisuje.

„Projížďka po Vltavě nikomu neuškodí. Naopak pomůže, lidé se můžou dívat okolo, krmit kachny nebo labutě. Myslím, že přívoz dělá lidem velkou radost,“ myslí si kapitán Vladimír. Nejde tedy spíš o atrakci než o prostředek hromadné dopravy? „Myslím, že je to kombinovaná záležitost. Máme stálé pasažéry, kteří přívozem jezdí do práce, ale máme i ty, kteří jezdí relaxovat,“ odpovídá.

V přívozech platí jízdenka MHD | Foto: Filip Jandourek

A jak Vladimír reagoval na slova Petry Dočkalové, která by cestu přívozem doporučila uspěchaným manažerům? „To je moje zkušenost, proto tu jsem,“ řekl s úsměvem a rozloučil se. Nasadil si bílou čepici a s lodí pokračoval k další zastávce.


Zobrazit trasu přívozu P5 na větší mapě

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme