Pražští radní odsouhlasili stavbu metra D z Pankráce do Písnice
První úsek nové trasy metra D má vést z Pankráce do Písnice. Výstavbu dnes odsouhlasila rada města. Na projekt chce získat dotace z evropských fondů. O přesné podobě trasy, od které se odvíjí i cena, chce magistrát rozhodnout do půl roku.
Ve hře jsou stále dvě varianty. Podle první by trasa D byla jen odbočkou metra C, podle druhé by tvořila samostatnou linku.
Varianta odbočky přijde podle aktuálních plánů na necelých 25 miliard korun. Ve druhém případě by se cena zvýšila asi o čtyři miliardy, protože by bylo nutné na Pankráci vybudovat novou přestupní stanici.
Pokud se radní rozhodnou pro levnější variantu, u stejného nástupiště by se na Pankráci střídaly vozy metra C i D. Bylo by prý navíc možné ušetřit za technologické zázemí i údržbu, využívat stávající vozový park nebo odložit vybudování depa v Písnici.
„Přihlédneme k tomu, kolik lze čerpat finančních prostředků z operačního programu doprava, v jakém technickém stavu je Nuselský most a také zároveň rozložíme čerpání strategické investiční akce do jednotlivých let,“ přiblížil radní Jiří Pařízek z TOP 09.
Záležet bude také na tom, jestli se Praze na projekt podaří získat peníze z Evropské unie a případně i od státu. „Praha nemá v tuto chvíli peníze, že by metro mohla stavět ze svých samotných prostředků,“ upozornil primátor Tomáš Hudeček z TOP 09.
Linka D v délce více než deset kilometrů má sloužit například obyvatelům sídlišť Krč, Modřany a Lhotka a částečně odlehčit lince C. Kdy po nové trase vyjedou vozy metra, zatím není jasné.
V současnosti je ve výstavbě také prodloužení linky A ze stanice Dejvická do Motola. Jedná se celkem o čtyři nové stanice. Hotové jsou už všechny tunely i hrubé stavby stanic. V provozu by trasa měla být od příštího roku.