Předškoláci ovládají počítače, ale často se neumí sami obléct

Mezi typické úkoly, které čekají na budoucí přvňáčky u zápisu, patří zarecitovat básničku, nakreslit obrázek nebo pojmenovat geometrické tvary. Jejich školní zralost budou posuzovat zkušení učitelé ode dneška až do poloviny února na základních školách po celé republice. Celkem k zápisům přijde okolo 140 tisíc předškoláků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zápis do prvni třídy

Zápis do prvni třídy | Foto: Jana Huzilová

„Poznám černou, žlutou, modrou, šedou barvu,“ začíná svůj výčet šestiletý Tomáš z mateřské školy v Henčlově u Přerova. Zápisu se bát nemusí. Rodiče se mu věnují a podle učitelky Šárky Šaratové je to znát.

„Myslím si, že jsou děti pak lépe připravené do školy,“ domnívá se.

Dnešní předškoláci prý jsou mnohem suverénnější a otevřenější. Skvěle si poradí s počítačem i další elektronikou. Na druhou stranu se hůř soustředí, skáčou si do řeči a mají špatnou výslovnost.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na návyky dnešních předškoláků se zaměřila reportérka Jana Zemková

Podle postřehů výchovné poradkyně z Přerova Marcely Mrázkové se objevila i na první pohled banální věc. Budoucí školáci mají potíže s obyčejným oblékáním.

„Děti nejsou schopny si obléct čepici, zapnout bundu, zavázat botičky. Je to takový obraz dnešní doby,“ uvádí Mrázková.

Pokud se dítě jeví pro školu nezralé, čeká ho vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, kde rodičům mohou doporučit odklad školní docházky. Rady odborníků by rodiče neměli brát na lehkou váhu.

„Dítě by mělo zažívat pocity úspěchu, je to start do celé školní docházky. Když to začne špatně, dítě se ve škole necítí dobře, nemá výsledky, nezažívá pocit úspěchu. Říkám rodičům: ‚Radši přijďte k nám do poradny dvakrát, než abyste něco zanedbali‘,“ říká ředitelka přerovské poradny Marie Plánková.

Například v Jeseníku naplánovali zápisy až na 30. ledna. Podle zkušeností tamní učitelky Mileny Dobešové umí čím dál víc dětí ještě před nástupem do školy číst. Nevnímá to ale jako výhodu, protože pak často děti v učení poleví.

Naopak prý postrádají jiné návyky, jako třeba schopnost být v klidu a dokázat se soustředit.

„Důležité je, aby dokázaly sedět a udržet si to celý den, aby uměly správně držet tužku. To hodně záleží na tom, jestli si dítě doma maluje a vy ho při tom opravujete,“ uzavírá Dobešová.

Jana Zemková, Andrea Švubová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme