Přerušení stavby tunelu Blanka může stát až 100 milionů měsíčně, říká náměstek primátora

Stavba pražského tunelu Blanka se zase zkomplikovala. Nejdříve stavební společnost Metrostav oznámila, že na začátku prosince přeruší práce, protože jí hlavní město dluží přes dvě miliardy korun. Magistrát pak krátce poté oznámil, že neplatí, protože smlouva na stavbu není platná. Přitom z celkových 36 miliard se už prostavělo téměř 25 miliard korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel Blanka | Foto: Hynek Bulíř

Metrostav chce přerušit práce na stavbě tunelu Blanka k 7. prosinci. Praha firmě dluží před 2 miliardy na fakturách a neschvaluje změny v projektu a dělníci tak nemají de facto na čem pracovat. Kvůli důležité dopravní tepně byla metropole rozkopaná několik let a oddalování jejího zprovoznění se Pražanům rozhodně nelíbí.

„Nevím, nechci to ani komentovat, raději,“ říká muž. „Chtěl bych hlavně, aby to stavební peklo skončilo,“ doplňuje ho druhý.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nejnovějším vývoji kolem stavby tunelového komplexu Blanka mluvila Anna Königsmarková

Hosté jednoho podniku nedaleko metra Hradčanská, kde ještě stále probíhají stavební práce, se staví k posledním zprávám o stavu tunelu Blanka rozdílně. Někoho problémy s financováním nepřekvapují, dalším lidem už ale dochází trpělivost.

Tunelový komplex se staví už sedm let a Praha za něj dosud utratila 24 miliard korun. Pokud právní analýza nezávislé firmy potvrdí, že smlouva s Metrostavem je skutečně neplatná, mohlo podle primátora Tomáše Hudečka z TOP 09 dojít k porušení zákona o hlavním městě Praze:

„Vypadá to podle zjištění, které máme, že smlouva je neplatná od samého počátku. A města tak bez legitimního důvodu platilo desítky miliard korun a v tomto protiprávním jednání nemůže pokračovat."

Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Je největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v ČR. Komplex tunelů měří 5,5 kilometru; součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v Česku, dlouhý až 2,23 kilometru. Komplex zahrnuje tři tunelové úseky mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového trojského mostu přes Vltavu.

Mluvčí firmy Metrostav František Polák pochybnosti odmítá. Usnesení bývalé rady města z roku 2006, kde byla smlouva o dodavateli stavby projednána, prý existuje. Podle něj současné vedení magistrátu pouze samo hledá cestu, jak se vyhnout případnému trestnímu stíhání:

„Magistrát má také zájem stavbu dokončit, čili hledá způsob, jak vyhovět na jedné straně zákonu a na druhé straně logice věci. A to se nějak magistrátu nedaří.“

Praha teď chce od advokátů vědět, jestli souhlas tehdejší rady a zastupitelstva byl skutečně nutný pro uzavření smlouvy s Metrostavem a jestli lze ve spolupráci s firmou pokračovat a za jakých podmínek.

Zda se termín zprovoznění tunelu oddálí, zatím nikdo nechce otevřeně říct. Přerušení stavby může podle náměstka pražského primátora Jiřího Nouzy vyjít až na 100 milionů měsíčně. Radiožurnálu to řekl v Ranním interview.

Přehrát

00:00 / 00:00

Důvody komplikace dostavby pražského tunelu Blanka jsme rozebrali v Ranním interview Radiožurnálu s náměstkem primátora hlavního města Jiřím Nouzou z TOP09

„Náměstek primátora Jiří Vávra odhaduje náklady na 1,5 miliardy ročně. Je to samozřejmě komplikované dílo. Stavba se musí udržovat, hlídat, jsou tam technologická zařízení. Takže si dokážu představit, že se to může blížit hranici 80 až 100 milionů korun měsíčně,“ uvedl.

Vysvětlil také, jak bude Praha dál postupovat. „Prověříme, snad do zítřka, situaci kolem zjištění kontrolního odboru, pak budu informovat kolegy z rady a budeme hledat cesty, jak se vypořádat s touto situací a předpokládám, že se sejdeme i se zhotovitelem, abychom věc probrali,“ dodal.

Severozápadní část pražského Městského okruhu - tunelový komplex Blanka | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Trojský most (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Milan Kopp, Anna Königsmarková, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme