Prodejci stále chybují v uvádění cen při výprodejích. Situace se ale zlepšuje

Možná ještě více než zákazníky přitahují pokračující novoroční výprodeje Českou obchodní inspekci. Ta totiž už v době předvánočních slev zjistila řadu pochybení při označování zlevněného zboží. Proto inspektoři i teď denně kontrolují nejrůznější prodejny, které nakupující lákají na vysoké slevy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Inspekce ČOI na tržnici

Inspekce ČOI na tržnici | Foto: Vlasta Gajdošíková | Zdroj: Český rozhlas

Návštěva, při které i sebepoctivější obchodník na chvíli znejistí - věcí, které je potřeba mít v pořádku, je totiž veliké množství. Kontroly České obchodní inspekce se ovšem v těchto dnech zaměřují především na správné označení cen při novoročních výprodejích, upřesňuje ředitelka regionálního inspektorátu pro Jihomoravský a Zlínský kraj Tatiana Neuhybelová:

„Nejčastější chyby můžou být, že spotřebitel vůbec není seznámen s cenou výrobku, nebo při slevě není uvedena konečná cena pro spotřebitele po slevě. Může se stát i to, že zboží je označeno cenou po slevě a na základě cenové evidence můžeme zjistit, že sleva ve skutečnosti vůbec nebyla poskytnuta.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O kontrolách ČOI mluvil Ivan Holas

Tedy za cenu, která je uvedena jako původní, se zboží nikdy neprodávalo, takže sleva je mnohem nižší, nebo dokonce žádná. I to je považováno za klamání spotřebitele a prodejcům za to hrozí vysoké pokuty.

V tomto případě bylo ovšem vše v pořádku a personál prodejny si oddechl:

„Myslím si, že máme klidný svědomí tady v tomhle. My víme, že se to všechno prostě přeceňovat musí, aby to vlastně zákazníci věděli, takže si myslím, že máme všechno v pořádku.“

Podobné kontroly v předvánočním období nedopadly pro obchodníky příliš lichotivě - v celorepublikovém průměru byly zjištěny nedostatky ve 40 procentech, v Jihomoravském a Zlínském kraji to bylo dokonce 56 procent. Ředitelka Neuhybelová má ale i dobrou zprávu:

„V poslední době jak zákazníci, tak provozovny jsou ostražitější, na těch provozovnách dávají skutečně pozor, aby měli zboží označeno cenami, tak jak je zapotřebí dle platných právních předpisů, spotřebitelé už taky tyto situace více sledují, takže jakmile zjistí, že je nějaká nesrovnalost, buď se obrací přímo na personál v provozovně, nebo postoupí podnět ČOI, kde následně pak inspekce provede kontrolu.“

Ne každá chyba je přitom záměrem zákazníka ošidit, leckdy dojde skutečně jen k omylu ze strany personálu, chybovat může i technika. I v takovém případě ale hrozí postih, protože zákazník může být skutečně poškozen.

Ivan Holas, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme