Prodloužení linky A pražského metra se prodraží o 1,3 miliardy korun

Výstavba pražského metra se opět prodražuje. Prodloužení linky A ze stanice Dejvická do Motola bude stát o 1,3 miliardy korun více, než byl původní rozpočet. Hlavní příčinou je údajně dražší zakázka na osazení technologií.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Eskalátor, pojízdné schody, metro Praha

Eskalátor, pojízdné schody, metro Praha | Foto: Eva Odstrčilová

Původní rozpočet na prodloužení linky A byl 21 miliard korun. Podle Lukáše Krumla z pražského dopravního podniku jej navýší například vícepráce spojené se špatným odhadem geologického podloží.

Nejvíce se na něm ale projeví zakázka na osazení technologií, kterou vyhrála firma Skanska. Oproti původnímu předpokladu bude o miliardu korun dražší.

„Původní cena za technologii, kterou jsme předpokládali, měla být ve výši tří miliard korun. Když se vypsala a vyhlásila tato veřejná zakázka, která rok ležela na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tak finální cena nejvýhodnější nabídky byla o miliardu vyšší,“ vysvětluje Kruml a dodává:

Přehrát

00:00 / 00:00

Důvody prodražení výstavby linky A pražského metra zjišťovala reportérka Evelyna Kulíšková

„To znamená, jenom tímto nám to prodražilo tento projekt o jednu miliardu. Jsou tam nějaké dopady, že tam vznikly nové normy, ale celkově ten dopad je jedna miliarda navýšení, se kterým se původně neplánovalo."

Soutěž pro pražský Dopravní podnik zajišťovala externí firma IDS. Kromě této ztráty se podle Krumla prodražilo i zastavení rekonstrukce Buštěhradské dráhy nebo špatné odhady geologické situace.

Další prodražení stavby hrozí i kvůli srpnovému propadu na ulici Evropská. Ten sice podle Dopravního podniku nemá s ražbami nic společného, přesto do něj musel investovat.

„Tato událost vedla k tomu, že jsme provedli detailní geofyzikální průzkum až na stanici Dejvická a byly zjištěny některé kaverny, kde docházelo k provádění injektáží tak, aby nemohla vzniknout taková událost v průběhu dalších ražeb. O tom, kdo bude hradit tyto prostředky, se v současné době jedná," informuje Kruml.

Razicí štít TBM S-609 zvaný Tonda | Foto: Daniel Mrázek

Až sto milionů by tak mohli zaplatit silničáři, rozhodnout o tom ale musí pražští radní.

Kromě vyšších nákladů musí Praha počítat i s časovou prodlevou. Přestože se ražební štíty Adéla a Tonda prokousávají posledními metry mezi Červeným Vrchem a Dejvickou, termín dokončení se opět o něco posunul. Tonda a Adéla jsou v cílové rovince. Dvojici ražebních štítů zbývá překonat posledních 500 metrů do stanice Dejvická, kde svou misi na konci listopadu slavnostně zakončí.

Stavbu komplikuje i složité podloží Prahy

Podle stavařů rozhodně bude co slavit. Ražba složitým geologickým podložím Prahy prý vůbec nebyla jednoduchá. Nejvíc si přitom stavaři „zadali" s ražbou trojlodní stanice Veleslavín.

„To byla odvaha, protože s tím žádné zkušenosti nebyly a je to víceméně unikát. Poprvé se celá stanice realizuje ve stříkaných izolacích. To je technologie, která zase posunula stavbaře o něco dopředu," říká zástupce ředitele výstavby Jiří Junek. Ražby a hloubení o půl roku zdržel také nebývalý téměř archeologický nález mezi Motolem a Petřinami. Zasypaný důl z roku 1945.

„My jsme věděli, že to je projektované ve velkém rozsahu, ale nevěděli jsme, kdy se do toho dostaneme. Dostali jsme se do něho vzduchotechnickou štolou. Zásadně to zkomplikovalo práci hlavně v čase, protože jsme museli uvolnit cestu pro ražbu dvoukolejného tunelu a zpozdilo to ražbu celé štoly asi o půl roku,“ popisuje Junek.

Přibývající komplikace nakonec vedly k tomu, že firma musela termín zprovoznění prodlouženého úseku metra A opět posunout, a to nejdříve na podzim 2014. I to je ale podle Martina Beneše z Hochtiefu stále ještě odvážné tvrzení. Všechno podle stavaře nakonec rozhodne komplikovaná dostavba poslední stanice Červený Vrch a rychlost demontáže razících technologií.

Evelyna Kulíšková, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme