Projížďky na lodích po Vltavě jsou podle kritiků turistickou atrakcí za miliardy

Projížďky na výletních lodích po Vltavě vyvolávají na jihu Čech spory. Zatímco lidé si pochvalují klidné projížďky kolem nových přístavišť, kritici křičí, že jde o předraženou turistickou atrakci za miliardy. Peníze z evropských fondů by se podle nich měly raději použít do výstavby silnic. Malé parníky brázdí řeku z Českých Budějovic na Hlubokou už rok.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výletní lodě na Vltavě. Přístaviště v Českém Vrbném

Výletní lodě na Vltavě. Přístaviště v Českém Vrbném | Foto: Petra Benešová

Do bílé výletní lodě nastupují rodiče s dětmi. Z českobudějovického Lannova přístavu vyplouvá malý parník přesně v deset hodin dopoledne. Turisty čeká devět kilometrů po Vltavě z Českých Budějovic na Hlubokou.

„Nikde jsme takhle nebyli, jsme z hor, holce se to líbí, tak snad jsme vybrali dobře,“ svěřuje se jedna z turistek.

Na horní palubě sleduje turisty také Štěpán Machart, jednatel Českobritské plavební společnosti, která brázdí místní vody.

Přehrát

00:00 / 00:00

Parníkem se společně s turisty svezla i reportérka ČRo Petra Benešová

„Lidé se chodí rádi svést. My se těšíme na příští rok, kdy se otevře plavební komora na Hluboké,“ seznamuje s novinkou Machart.

Vodní cesta do Hluboké se otevřela v loňském roce. Obě města i místní podnikatelé doufali, že atrakce přiláká turisty. Podle náměstkyně českobudějovického primátora Ivany Popelové z Hnutí Občané pro Budějovice se to podařilo:

„Budějovice budou do budoucna konečná, takže to bude zajímavý výchozí nebo koncový bod buď nějakých dlouhodobých plaveb po Vltavě, které jsou ve výhledu. Já myslím nejbližších dvou let.“

Loď se pomalu blíží k první plavební komoře v Českém Vrbném. Slunce pálí, lidé lenoší na lavičkách. K malému molu přijíždějí cyklisté a bruslaři, kteří se na Hlubokou svezou po vodě. Reportérka Českého rozhlasu Petra Benešová vystupuje společně s turisty na břeh u malého přístavu.

„Kdyby byla velká voda na řece, tak ty lodě proplují pod padacím mostem a proplují do ochranného přístavu,“ říká
Machart.

Úsek mezi Hlubokou a Budějovicemi je jen část projektu splavnění Vltavy. Úpravy koryta a břehů tady přišly na zhruba 700 milionů korun. Až do Prahy by splavnění řeky mělo přijít na pět miliard korun. Většinu zaplatí Evropská unie, zbytek dotuje stát. Jednotlivá města podél toku pak zainvestují do okolní infrastruktury.

Přístaviště v Českém Vrbném | Foto: Petra Benešová

„Dá se říct, že v současné době do toho město nainvestovalo přibližně 28 milionů korun,“ vysvětluje náměstkyně Popelová.

Splavnění Vltavy ale kritizuje vedení Jihočeského kraje. Podle hejtmana Jiřího Zimoly z ČSSD jde o předraženou atrakci a peníze by raději použil na dálnici D3. Projekt kritizuje také občanské sdružení Jihočeské matky.

„Ta obrovská finanční částka, která na to byla vynaložena, mohla být daleko účelněji použita. Kromě prázdninových měsíců doprava po Vltavě nebude zcela využita,“ říká za sdružení Jaroslava Brožová.

Správci toku ale výtky odmítají. Podle Jana Skalického z Ředitelství vodních cest peníze z Bruselu směřují výhradně do vodních staveb a jinde se nedají použít. A kromě rozvoje regionu, mohou podle něj úpravy toku zabránit i větším povodním.

Jak se k budoucnosti splavnění řeky postaví nová krajská politická reprezentace po volbách? Odpovědi dnes v podvečer nabídne předvolební Speciál Martina Veselovského, který začíná po zprávách v 17 hodin. Na webu Zprávy.rozhlas.cz najdete také videopřenos.

Metodika práce s výsledky předvolebních výzkumů v krajích

Číst článek

Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme